• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2022.tde-16022023-162511
Document
Author
Full name
Paula Morais Figueiredo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Ribeiro, Marcelo Afonso (President)
Garcia, Marcos Roberto Vieira
Paiva, Vera Silvia Facciolla
Silva, Fabiano Fonseca da
Uvaldo, Maria da Conceição Coropos
Title in Portuguese
Gênero e conscientização em orientação profissional: caminhos e desafios
Keywords in Portuguese
Gênero
Orientação vocacional
Psicologia social
Trabalho
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa teve como objetivo compreender o modo como profissionais da Orientação Profissional que concebem a conscientização como elemento importante deste processo observam a sua manifestação no trabalho realizado com mulheres e como esta concepção orienta a atuação. Como metodologia, foi adotada uma abordagem qualitativa a partir da realização de entrevistas em profundidade. A análise das entrevistas revelou que as discussões sobre gênero na Orientação Profissional se beneficiam de uma compreensão que leve em consideração a conscientização e a consciência crítica. No entanto, discutir conscientização e Orientação Profissional implica olhar para outras dimensões que se articulam com o gênero, como a raça e a classe social. No que concerne à forma como as questões de gênero emergiram na Orientação Profissional, a análise das entrevistas revelou quatro eixos temáticos: 1) diferenças de interesses profissionais conforme os sexos; 2) impactos do trabalho doméstico e do trabalho de cuidado nas subjetividades e na construção das trajetórias escolares e profissionais; 3) efeitos dos estereótipos de gênero que circulam no espaço familiar nas trajetórias e escolhas; 4) obstáculos provocados pelo sentimento de inferioridade e pela falta de representatividade, especialmente entre meninas e mulheres negras. Dentre estes quatro eixos, apenas o primeiro aparece com frequência nas produções científicas da área. Nesse sentido, verificou-se que articulação entre gênero e conscientização, na prática de Orientação Profissional, se revela desafiadora em decorrência da escassez de referências e interlocutoras/es. Destaca-se, ainda, que as questões de gênero podem aparecer na Orientação Profissional de maneiras sutis e menos aparentes, o que demanda um olhar apurado para identificá-las e trabalhá-las no processo de orientação. Diante desse cenário, a atuação profissional busca questionar a naturalização dos fenômenos sociais e a universalização das experiências. Além disso, evidencia-se a importância de que a/o orientadora/or inclua a transformação social neste processo, questionando o status quo e as visões de normalidade. A análise das entrevistas também apontou para a importância de se incluir um debate aprofundado e crítico a respeito das questões relacionadas ao trabalho nas formações em Orientação Profissional, seja do ponto de vista do mundo de trabalho de forma mais ampla, seja da divisão sexual do trabalho, levando em consideração as especificidades da realidade brasileira
Title in English
Gender and conscientização in career counselling: paths and challenges
Keywords in English
Career counselling
Gender. Work
Social psychology
Abstract in English
This research aims to understand how Career Counselling professionals that conceive Conscientização as an important element of this process observe its manifestation in the work carried out with women and how this conception guides their practice. As a methodology, a qualitative approach was adopted based on in-depth interviews. The analysis revealed that discussions about gender in Vocational Guidance benefit from an understanding that considers Conscientização and critical awareness. However, discussing Conscientização and Career Counselling implies looking at other dimensions that are articulated with gender, such as race and social class. With regard to the way in which gender issues emerged in Career Counselling the analysis of the interviews revealed four main themes: 1) differences in professional interests duo to gender issues; 2) impacts of domestic work and care work on subjectivities and on the construction of school and professional trajectories; 3) effects of gender stereotypes that circulate in the family on trajectories and choices; 4) obstacles caused by feelings of inferiority and lack of representation, especially among black girls and women. Only the first theme appears often in scientific productions in the area. In this sense, the articulation between gender and Conscientização in the practice of Career Counselling proves to be challenging due to the scarcity of references and interlocutors. It is also noteworthy that gender issues can appear in subtle and less apparent ways, which requires a keen eye to identify and deal with them. Given this scenario, the professional practice aims to question the naturalization of social phenomena as well as the universalization of experiences. In addition, it is important that the professionals include social transformation in their practice, questioning the status quo. The analysis of the interviews also pointed to the importance of including a critical debate on issues related to work in Career Counselling training, whether from the point of view of the world of labour in a broader way, or from the sexual division of labor considering the specificities of the Brazilian reality
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-03-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.