• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2023.tde-11092023-161406
Document
Author
Full name
Cecilia Maria Valentim Teixeira Coelho
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Andriolo, Arley (President)
Cintra, Fabio Cardozo de Mello
Massola, Gustavo Martineli
Silva, Helena Maria Ferreira Rodrigues da
Simao, Livia Mathias
Title in Portuguese
O que acontece quando a gente canta junto? ou A sensibilidade compartilhada pelo cantar junto: um estudo sobre suas implicações no campo da estética social
Keywords in Portuguese
Bem-estar
Canto em conjunto
Comunidade estética
Estética social
Fenomenologia
Música
Psicologia social
Sensibilidade
Abstract in Portuguese
A partilha da sensibilidade pelo cantar junto e suas implicações no campo da Estética Social é o tema deste estudo. Fundamentado na compreensão fenomenológica de Merleau-Ponty e no método fenomenológico, as estratégias para seu desenvolvimento basearam-se na realização de oficinas de canto realizadas no Brasil e em Portugal, nas quais acumulei os papéis de condutora e pesquisadora, em uma agência que me permitiu criar, conjuntamente com os participantes, os caminhos percorridos. Dos relatos de suas experiências, descritos a cada encontro em diários de bordo, colhi os dados e categorias que conduziram a argumentação teórica, tecida a partir das proposições de Arnold Berlant sobre Comunidade Estética e da Estética Social; de Georgina Born para uma Estética Social voltada para arte e suas relações com a música; de Tia DeNora, para o entendimento das relações entre música e saúde; e de Steven Feld, para a apreensão do repertório cantado como uma cartografia poética. Os resultados encontrados contribuíram para a compreensão do campo estético constituído por meio da sensibilidade compartilhada por um cantar em comum, no qual o engajamento sensível pôde ocorrer. Da intercorporalidade e intersubjetividade das vozes que se entrelaçaram no espaço do encontro, emergiram os sentimentos de integração, bem-estar e pertencimento, bem como a aquisição pessoal de recursos para a autorregulação e para a corregulação de uma coletividade criada conjuntamente, assim como o cultivo de um sentido de comunidade, que evidenciaram a prática do canto em conjunto como uma "Tecnologia do Nós". Por fim, a formulação da síntese das experiências dos participantes conduziu-me ao Sentido de Liberdade, Sentimento de Conexão e à Liberdade de Conexão, pelos quais arrematei a trama dos argumentos encontrados no âmbito da Estética Social como campo qualitativo das relações humanas.
Title in English
What happens when we sing together? or Sensitivity shared by singing along: a study on its implications in the field of Social Aesthetics
Keywords in English
Aesthetic community
Music
Phenomenology
Sensibility
Sing-along
Social aesthetics
Social psychology
Well-being
Abstract in English
The sharing of sensibility by singing together and its implications in the field of Social Aesthetics is the theme of this study. Grounded on Merleau-Ponty's phenomenological understanding and on the phenomenological method, the strategies for its development were centered on singing workshops held in Brazil and Portugal, in which I accumulated the roles of conductor and researcher, in an agency that allowed me to create with the participants the paths followed. From the reports of their experiences, described at each meeting in logbooks, I gathered data and categories that led to the theoretical argumentation, woven from Arnold Berlant's propositions of Aesthetic Community and Social Aesthetics, from Georgina Born for a Social Aesthetics focused on art and its relations with music; from Tia DeNora, for the understanding of the relations between music and health; and from Steven Feld, for the apprehension of the sung repertoire as a poetic cartography. The results found contributed to the understanding of the aesthetic field constituted through the sensibility shared by a common singing in which the sensible engagement can occur. From the intercorporeality and intersubjectivity of the voices that interlaced themselves in the space of the encounter, emerged feelings of integration, well-being, and belonging, as well as the personal acquisition of resources for self-regulation and for co-regulation of a collectivity created together and the cultivation of a sense of community, which evidenced the practice of singing together as a "Technology of Us". Finally, the formulation of the synthesis of the participants' experiences led me to The Sense of Freedom, The Feeling of Connection, and the Freedom of Connection, through which I wove the weft of the arguments found in the scope of Social Aesthetics as a qualitative field of human relations.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-09-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.