• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2021.tde-08022022-144346
Document
Author
Full name
Júlia Clara de Pontes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Paiva, Vera Silvia Facciolla (President)
Leite, Vanessa Jorge
Seffner, Fernando
Title in Portuguese
É muito além do que eu posso imaginar: professores e a não-conformidade de gênero expressa por jovens trans no território escolar
Keywords in Portuguese
Adolescentes
Direitos humanos
Escola
Gênero
Transexualidade
Abstract in Portuguese
INTRODUÇÃO: As trajetórias escolares de pessoas trans e travestis têm sido marcadas por processos discriminatórios que levam, em muitos casos, à interrupção da escolarização. O aumento gradual de jovens trans matriculados no ensino médio no estado de São Paulo e as interações sociais com pessoas trans no território escolar ressaltam a importância do tema. Assim, esta pesquisa de mestrado procurou compreender como professores percebem e agem diante de jovens que reivindicam uma identidade de gênero distinta daquela atribuída ao nascer. MÉTODO: Os dados foram coletados no âmbito do Projeto Temático Vulnerabilidades de jovens às IST/HIV e à violência entre parceiros: avaliação de intervenções psicossociais baseadas nos Direitos Humanos, a que esta dissertação se vincula. Foram realizadas cinco entrevistas individuais e semiestruturadas com professores de uma escola de ensino médio localizada na Baixada Santista (SP) e atividades de observações participantes na mesma instituição. De orientação etnográfica, a análise dos dados foi guiada pelo debate sobre gênero e sexualidade. RESULTADOS: Observou-se que, apesar de implicados com o tema, os professores articulam uma concepção de gênero na direção do reforço da oposição binária entre feminino e masculino e na expectativa de coerência entre sexo e gênero. Essa concepção de gênero dificulta o reconhecimento do gênero reivindicado pelas pessoas trans, a utilização de pronomes adequados e o manejo de situações cotidianas, como o uso do banheiro e de ocorrências discriminatórias. Embora preocupado(as) com o bem-estar dos estudantes trans, o(as) professor(as) entrevistado(as) expressaram dificuldades em compreender parte de suas necessidades e demandas, sobretudo quando fogem ao esperado para estudantes cisgêneros. CONCLUSÕES: Apesar de importantes para garantir alguns direitos de jovens estudantes trans, as portarias de nome social não garantem o reconhecimento e respeito pleno da sua identidade de gênero, sendo necessárias intervenções com a finalidade de ampliar o debate em torno do tema. Sugere-se, assim, o investimento em programas formativos capazes de promover e/ou aprofundar a reflexão sobre as normas e convenções sociais de gênero, sobretudo em relação à chamada cisnormatividade
Title in English
It's far beyond what I can imagine: teachers and the gender non-conformity expressed by trans youth in the school territory
Keywords in English
Gender
Human rights
School
Transsexuality
Youth
Abstract in English
INTRODUCTION: The school trajectories of transgender people have been marked by discriminatory processes that lead, in many cases, to the interruption of schooling. The gradual increase of trans young people enrolled in high school in the State of São Paulo and the social interactions with trans people in the school territory highlight the importance of the theme. Thus, this research sought to understand how teachers perceive and act in front of young students who claim a different gender identity from the one attributed at birth. METHOD: Data were collected in the scope of the Thematic Project Youth vulnerabilities to STIs/HIV and dating violence: evaluation of a human right-based psychosocial intervention to which this dissertation is linked. Five individual and semi-structured interviews were carried out with teachers from a high school located in Baixada Santista (SP) and participant observation activities in the same institution. Data analysis was guided by the debate on gender and sexuality. RESULTS: It was observed that, despite being involved with the topic, teachers have a conception of gender based on the reinforcement of the binary opposition between female and male and in the expectation of coherence between sex and gender. This conception of gender makes it hard to use appropriate pronouns and handle everyday situations, such as using the bathroom and discriminatory occurrences. Although concerned with the well-being of trans students, the interviewed teachers expressed difficulties in understanding part of their needs and demands, especially when they go beyond what is expected for cisgender students. CONCLUSIONS: Despite being crucial to guarantee some of the rights of young trans students, social name laws do not guarantee full recognition and respect for their gender identity, requiring interventions in order to broaden the debate on the topic. Therefore, investment in training programs capable of promoting deepening reflection on gender social norms and conventions is suggested, especially concerning what is called cisnormativity
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
pontes_corrigida.pdf (1.50 Mbytes)
Publishing Date
2022-02-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.