• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2023.tde-26102023-120349
Document
Author
Full name
Marina Cruz Pellissari
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Lotufo Neto, Francisco (President)
Gandarela, Lucas Marques
Humes, Eduardo de Castro
Title in Portuguese
Ansiedade de desempenho acadêmico: um ensaio clínico aleatorizado
Keywords in Portuguese
Análise do comportamento clínica
Ansiedade de desempenho
Habilidades de estudo
Psicoeducação
Psicologia clínica
Abstract in Portuguese
Introdução: A ansiedade de desempenho é experimentada em situações desafiadoras nas quais a ação requerida pode ou não ser bem-sucedida. Numa sociedade cada vez mais competitiva, os bons resultados acadêmicos acabam por ser imperativos na vida dos estudantes, sendo os momentos de avaliação de grande tensão. Portanto, a ansiedade de desempenho acadêmico tem um impacto negativo nos padrões de comportamentos comuns a situações em que o estudante é avaliado, causando efeitos deletérios à saúde, afetando negativamente os afazeres, estudos e rendimento dos indivíduos. Intervenções comportamentais e o desenvolvimento de habilidades de estudo podem reduzir a ansiedade de desempenho pelo aumento da aceitação e da autoeficácia. Objetivo: comparar o efeito na redução da ansiedade de desempenho de um protocolo de psicoeducação focado na promoção de aceitação com um protocolo de treino de habilidades de estudo, focado na promoção de autoeficácia. Método: ensaio clínico, randomizado, simples-cego, comparando três grupos: psicoeducação baseada em aceitação, treino de habilidades de estudo e lista de espera. Medidas de ansiedade de desempenho e outras variáveis relacionadas foram obtidas pela aplicação de escalas de avaliação clínica em dois tempos: basal e final (após cinco semanas). Resultados: foi obtido na pesquisa que o grupo de psicoeducação e aceitação teve um melhor desempenho quando comparado aos outros dois grupos, principalmente o controle. A realização do protocolo mostrou uma melhora significativa nos alunos quando comparados ao grupo de controle nas escalas Psy-Flex e Escala de Estresse Mindset, principalmente
Title in English
Academic performance anxiety: a randomized clinical trial
Keywords in English
Clinical behavior analysis, Clinical psychology
Performance anxiety
Psychoeducation
Study skills
Abstract in English
Introduction: Performance anxiety is experienced in challenging situations where the required action may or may not be successful. In an increasingly competitive society, academic achievements become imperative in students' lives, making evaluation moments highly stressful. Therefore, academic performance anxiety has a negative impact on common behavioral patterns in situations where students are evaluated, causing detrimental effects on health and negatively affecting individuals' tasks, studies, and performance. Behavioral interventions and the development of study skills can reduce performance anxiety by increasing acceptance and self-efficacy. Objective: To compare the effect of reducing performance anxiety between a psychoeducation protocol focused on promoting acceptance and a study skills training protocol focused on promoting self-efficacy. Method: A clinical trial, randomized, single-blind, comparing three groups: acceptance-based psychoeducation, study skills training, and waitlist. Measures of performance anxiety and other related variables were obtained through the application of clinical assessment scales at two time points: baseline and final assessment (after five weeks). Results: The research findings showed that the psychoeducation and aceitação group performed better compared to the other two groups, particularly the control group. Implementing the protocol demonstrated a significant improvement in students, especially when compared to the control group, as indicated by the Psy-Flex and Mindset Stress Scale
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-10-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.