• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2023.tde-08122023-155222
Document
Author
Full name
Ivy Semiguem Freitas de Souza de Carvalho
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Ribeiro, Marina Ferreira da Rosa (President)
Belo, Fabio Roberto Rodrigues
Farias, Camila Peixoto
Lattanzio, Felippe Figueiredo
Tarelho, Luiz Carlos
Title in Portuguese
O enigma plural do gênero
Keywords in Portuguese
Gênero
Laplanche
Mito-simbólico
Pluralidade
Teoria da sedução generalizada
Abstract in Portuguese
Com base em uma perspectiva psicanalítica, esta tese busca localizar e analisar as expressões da diversidade de gênero na atualidade, concentrando-se principalmente nas criações culturais nos meios digitais. Encontramos hoje uma multiplicidade de expressões de gênero que vão além da binaridade, entre eles, os transgêneros, os boycetas, as travestis, os gêneros fluidos, os agêneros, entre muitos outros. Cada um à sua maneira, essas expressões desafiam e colocam questões à psicanálise, fortalecendo uma longa e complicada controvérsia sobre se o conceito de gênero deveria ou não ser incorporado em sua teoria a partir de um estatuto próprio. Nesse entremeio, uma posição favorável é aquela que aparece na perspectiva da Teoria da Sedução Generalizada, forjada por Jean Laplanche. Para ele, tal inserção estaria justificada de antemão pelo fato de que o gênero é um assunto presente na obra freudiana, mesmo que em suas entrelinhas. O exercício que de fato cabe à psicanálise seria o de abrir um diálogo com formulações advindas da sociologia e, mais ainda, retrabalhar o conceito à luz da sexualidade e do inconsciente. Tarefa esta que Laplanche leva adiante ao propor que o gênero é primeiro e plural, o sexo é o simbolizador dual e o Sexual pulsional é a multiplicidade residual do recalcamento do gênero pelo sexo. Nesta pesquisa, além de explorar essas colocações, procuramos investigar os desdobramentos culturais da relação pluralidade versus binaridade de gênero. Isso foi realizado a partir do conceito que Laplanche chamou de mito-simbólico, códigos coletivos de simbolização que seguem em constante mutação. Inclusive, criticando que a psicanálise tentou impor um único mito falocêntrico como roteiro normativo da sexualidade, o autor faz o convite para investigarmos as formações e roteiros que encarnam a função mito-simbólica hoje em dia e no Ocidente. Levamos adiante esse convite e investigamos determinadas narrativas contemporâneas que parecem endossar um movimento de abertura dos códigos de simbolização cultural das diferenças/diversidade de gênero. Para tanto, recorremos às mídias virtuais, mais especificamente, a conteúdos produzidos por youtubers e digital influencers que abordam a temática LGBTQIAP+ no contexto nacional, muitos dos quais se fundamentam nos pressupostos das teorias feministas e Teoria Queer. Identificamos três categorias de análise a partir do entendimento de que a revolução das tecnologias transformou as tradições da comunicação e gerou um mito-simbólico que desvincula o universal do totalizável suscitando uma pluralidade de códigos de tradução, ao mesmo tempo em que vão além de um mito Uno generalizável. Estas categorias foram fundamentadas nos três eixos tradutivos que oferecem estabilidade e sustentação ao Eu em relação à forma, ao conteúdo e ao sentido ontológico existencial. A primeira está relacionada ao conteúdo de gênero, ou seja, aos sistemas mito-simbólicos e códigos de gênero construídos culturalmente. Nesta análise destacamos como Laplanche identifica a existência de uma gramática de tradução, fornecida pelo socius, específica para os conteúdos de gênero. A partir disso, fazemos a transição da linguagem dos gêneros para os gêneros repensados na linguagem, refletindo sobre as reivindicações propostas pela linguagem inclusiva e pelo uso do pronome neutro. A segunda categoria diz respeito à constituição subjetiva da forma, um modo de conexão que impõe limites à desordem pulsional por meio da tradução corporal. Nesta análise, discutimos a constituição autoerótica e a sua relação com o recalque originário e a tópica da clivagem. Ao considerar dois registros do autoerotismo um de natureza corporal, enraizado no inconsciente encravado, e outro de natureza psíquica pulsional, presente no inconsciente recalcado propomos que a construção narcísica do corpo seja pensada como um processo mais aberto, permitindo a reavaliação das primeiras marcas e a reorganização posterior do circuito autoerótico libidinal do corpo, sem a necessidade de um ideal totalizador. Para fundamentar a última categoria de análise, o terceiro eixo refere-se à dimensão ético-existencial ontológica que envolve o reconhecimento da individualidade do outro como sujeito marcado por suas próprias características e direitos. Nesta análise, questionamos se a prática hegemônica de sexuação, forjada pelo roteiro hetero-cis-falocêntrico de repetição do idêntico, não seria sintomática e perversa (conforme as definições de McDougall, Bleichmar e Riveira). Enfatizamos como o verdadeiro reconhecimento implica em uma transformação mútua. Dessa forma, reconhecer que também somos desconstruídos uns pelos outros, implica assumir a posição de "guardião do enigma" como proposto por Laplanche, na qual aceitar o desconhecido do outro requer aceitar o estranho plural que também habita em nós. Por fim, propomos uma interpretação da manifestação cultural desses eixos e dos desafios da transformação mito-simbólico por meio da análise do filme XXY. Para desfecho da tese, o último capítulo procura ilustrar os desafios na construção do eixo ontológico em sua interseção com o eixo do corpo e do gênero. A auto decifração da intersexualidade enfrentada pela personagem principal, que ocorre sem recorrer a um código tradutivo genitalista, permite-nos defender que, por meio das relações intersubjetivas com seus pares, ocorre a construção de uma dimensão ética do cuidado na tradução de si.
Title in English
The plural enigma of gender
Keywords in English
Gender
Myth-symbolic
Plurality
Theory of Generalized Seduction
Abstract in English
Drawing on a psychoanalytic perspective, this thesis aims to explore and analyze the various ways gender diversity is expressed in todays world, with a particular focus on cultural creations in digital media. Nowadays, we encounter a wide range of gender expressions that go beyond traditional male and female categories. These include transgender individuals, genderqueer people, transvestites, gender-fluid individuals, agender individuals, and many others. Each of these expressions challenges and raises important questions for psychoanalysis, sparking a longstanding and complex debate about whether the concept of gender should be integrated into the theory from a distinct standpoint. In this context, a favorable stance is presented by the Theory of Generalized Seduction, which was developed by Jean Laplanche. For him, such incorporation would be justified from the outset by the fact that gender is a subject present in Freuds work, even if subtly implied. The true task for psychoanalysis, then, would be to engage in a dialogue with sociological formulations and, even more so, to rework the concept in the context of sexuality and the unconscious. This is precisely what Laplanche pursues by proposing that gender comes first and is plural, while sex serves as the dual symbolizer, and the drive-related sexuality represents the residual multiplicity resulting from the repression of gender by sex. In this research, besides exploring these perspectives, we also aim to investigate the cultural implications of the relationship between gender plurality and binary categorization. This was accomplished based on the concept that Laplanche referred to as the myth-symbolic, collective codes of symbolization that are in constant evolution. Criticizing the attempt of psychoanalysis to impose a single phallocentric myth as the normative script for sexuality, the author invites us to explore the formations and scripts that embody the myth-symbolic function in today's Western society. Embracing this invitation, we delved into specific contemporary narratives that seem to endorse a movement towards opening up cultural codes of symbolization related to gender differences and diversity. To do so, we turned to virtual media, specifically content created by YouTubers and digital influencers who address LGBTQIAP+ topics in the national context. Many of these creators are rooted in the assumptions of feminist theories and Queer Theory. We identified three analytical categories based on the understanding that the technology revolution has transformed communication traditions and generated a myth-symbolic that disconnects the universal from the totalizable. This has given rise to a plurality of translation codes, which transcend a generalized singular myth. These categories were grounded in three translational axes that provide stability and support to the self concerning form, content, and existential ontological meaning. The first category is related to gender content, specifically the culturally constructed myth-symbolic systems and gender codes. In this analysis, we emphasize how Laplanche identifies the existence of a translation grammar, provided by the socius, specific to gender content. Building on this, we transition from the language of genders to genders reconsidered in language, contemplating the claims proposed by inclusive language and the use of gender-neutral pronouns. Our second category concerns the subjective constitution of form, a mode of connection that imposes limits on instinctual disorder through bodily translation. In this analysis, we discuss the autoerotic constitution and its relationship with primal repression and the topology of cleavage. By considering two registers of autoeroticism one rooted in the bodily, embedded in the unconscious, and the other in the instinctual, repressed unconscious we propose that the narcissistic construction of the body should be viewed as a more open process, allowing for a reassessment of initial imprints and subsequent reorganization of the libidinal autoerotic circuit of the body, without the need for a totalizing ideal. To underpin the final category of analysis, the third axis pertains to the ethical-existential ontological dimension, which involves recognizing the individuality of others as subjects marked by their unique characteristics and rights. In this analysis, we question whether the hegemonic practice of sexuation, forged by the hetero-cis-phallocentric script of repeating the identical, might not be symptomatic and perverse (as defined by McDougall, Bleichmar, and Riveira). We emphasize that true recognition entails a mutual transformation. Consequently, acknowledging that we are also deconstructed by one another implies adopting the position of a guardian of the enigma, as proposed by Laplanche. In this perspective, accepting the unknown of others necessitates embracing the plural strangeness that also resides within us. By doing so, we recognize the need for openness and acceptance of the unfamiliar and diverse aspects of each individual's identity. Finally, we propose an interpretation of the cultural manifestation of these axes and the challenges of myth-symbolic transformation through the analysis of the film XXY. As a concluding part of the thesis, the last chapter aims to illustrate the challenges in constructing the ontological axis at its intersection with the axis of the body and gender. The self-deciphering of intersexuality faced by the main character, which unfolds without resorting to a genitalist transductive code, allows us to argue that the construction of an ethical dimension of self-translation occurs through intersubjective relationships with peers. The film portrays how the protagonist's journey, in her interaction with others, leads to the establishment of an ethical care dimension in understanding and embracing her unique identity. In essence, XXY exemplifies the challenges and complexities involved in the transformation of myth-symbolic representations and highlights the importance of recognizing and nurturing the ethical aspect of self-translation in a context of diversity and understanding.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.