Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2015.tde-07072015-102445
Document
Author
Full name
Renatha El Rafihi Ferreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos (President)
Assumpcao Junior, Francisco Baptista
Miyazaki, Maria Cristina de Oliveira Santos
Rocha, Marina Monzani da
Teixeira, Maria Cristina Triguero Veloz
Title in Portuguese
Intervenção comportamental para problemas de sono na infância
Keywords in Portuguese
Comportamento
Crianças
Insônia
Sono
Tratamento comportamental
Abstract in Portuguese
Problemas no momento de dormir e frequentes despertares noturnos são comuns em crianças, afetando 20% a 30% da população infantil. Tais dificuldades com o sono podem afetar aspectos comportamentais da criança, além de prejudicar o sono, o humor e a funcionalidade diurna de seus cuidadores. Apesar da importância do sono para a saúde infantil, há uma carência de estudos sobre o tema no cenário nacional. Esta pesquisa teve como objetivo avaliar a eficácia de uma intervenção comportamental para insônia infantil por meio de um programa dirigido aos pais. Participaram 62 pais de crianças de um a cinco anos de idade que apresentavam problemas de ordem comportamental relacionados ao sono. Os participantes foram randomizados em bloco de oito para os grupos de intervenção e controle. O programa de intervenção foi composto por cinco sessões nas quais os pais receberam educação sobre o sono da criança, orientações sobre o estabelecimento de horários e rotina para dormir e quanto ao uso de técnicas (extinção e reforço positivo) para a melhoria do momento de dormir e redução de despertares noturnos. Os participantes foram avaliados em quatro etapas pré-intervenção, pós-intervenção, seguimento de um e seis meses por meio dos instrumentos Escala UNESP de Hábitos e Higiene do Sono - Versão Crianças, Escala de Distúrbios do Sono para Crianças e Adolescentes, Inventário de Comportamentos para Crianças entre 1½ a 5 anos (CBCL), Inventário de Autoavaliação para adultos de 18 a 59 anos (ASR), Diário de Sono, Diário de Comportamento e Actigrafia. Os resultados deste estudo demonstraram que depois da intervenção houve melhora (p<0,05) nas variáveis do sono, tais como horário para dormir, latência para início do sono, despertares, duração total, bem como nos comportamentos das crianças no momento de dormir, avaliados por medidas subjetivas, como dormir com os pais e resistência a ir para a cama. Também houve melhora na latência para início do sono das crianças e na latência, eficiência e despertares de suas mães por actigrafia. Além da melhora na qualidade do sono, foi observada melhora detectável nos problemas de comportamento externalizante, internalizante e total de problemas de comportamento das crianças avaliados pelo CBCL, e um menor número de mães com pontuações clínicas no ASR. Conclui-se que a intervenção comportamental para insônia infantil, por meio de orientação para pais, é eficaz na melhora da qualidade de sono e nos comportamentos diurnos das crianças, além de trazer benefícios no sono e nos comportamentos de suas mães. Tais resultados apontam para a necessidade de disseminação desse conhecimento no Brasil, a partir da possibilidade de aplicação desse protocolo em clínicas-escolas de psicologia
Title in English
Behavioral Intervention for Sleep Problems in Childhood
Keywords in English
Behavior
Behavioral treatment
Children
Insomnia
Sleep
Abstract in English
Problems when they sleep and frequent awakenings are common in children. They affect approximately 20 % to 30 % of the child population. These problems, classified as behavioral childhood insomnia, can affect behavioral, emotional and educational aspects of the child, in addition to affecting sleep, mood and daytime functionality of their caregivers. Despite the importance of sleep for and on children's health, there is a lack of studies on this topic on the national scene. The present study aimed to evaluate the efficacy of a behavioral intervention for childhood insomnia through a program aimed at parents. Sixty-two parents of children 1-5 years of age who have behavioral problems related to sleep participated order. Participants were randomized into eight block for the intervention and control group. The intervention program consisted of five sessions in which parents received training on child sleep, guidelines on establishing schedules and bedtime routines and how the use of techniques (extinction and positive reinforcement) to improve the time to sleep and reduced nighttime awakenings. Participants were evaluated in four stages pre-intervention, post-intervention, follow- up at one and six month intervals through the instruments Escala UNESP de Hábitos e Higiene do Sono Versão Crianças, Escala de Distúrbios do Sono para Crianças e Adolescentes, Child Behavior Checklist 1½ to 5 years (CBCL), Adult Self Report (ASR), sleep and behavior diaries and actigraphy. The results of this study demonstrated that post intervention, there are improvement (p<0.05) of sleep variables, such as bedtime schedule, sleep latency, awakenings, time sleep total, and in behaviors at bedtime, like co-sleeping and resistance to go to bed, in children, evaluated by subjective measures and improvement in latency to sleep in children and latency, efficiency and awakenings of their mothers for actigraphy. Besides the improvement in sleep quality, we also noted a detectable improvement at behavior problems externalizing, internalizing and total behavior problems of children evaluated by CBCL and smaller number of mothers with clinical scores by ASR. Behavioral interventions for insomnia to childhood, through parental guidance, is effective in improving the quality of sleep and daytime behavior in children and brings benefits to sleep and behavior in our female caregivers. These results indicate the need to dissemination this knowledge in Brazil from the opportunity to apply this protocol in schools of clinical psychology
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-07-23