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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2023.tde-19042023-114320
Document
Author
Full name
Tatiana Licia da Silva Rangel
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Costa, Marcelo Fernandes da (President)
Barbosa, Raphaela Carvalho Machado Gonçalves
Souza, Givago da Silva
Title in Portuguese
Os impactos na tripulação de voo com a implantação do sistema de gravação de imagem aerotransportados (Airborne Image Recorder System - AIRs) na cabine de comando
Keywords in Portuguese
AIRs e segurança
Desempenho humano
Fatores Humanos
pilotos
Psicofísica
Abstract in Portuguese
Os recursos tecnológicos utilizados na aviação são amplamente utilizados nesse processo de investigação de ocorrências. No entanto, apresentam limitações técnico-operacionais, principalmente no que diz respeito à reprodução confiável das informações que a tripulação de voo realmente possui. Apesar de reconhecer que os erros humanos são relevantes para os eventos aeronáuticos, as condições latentes que induzem as falhas humanas não foram completamente exploradas. A proposta de implantação do Airborne Image Recording System (AIRs) surgiu para superar esses limites técnicos apresentados por outras tecnologias. Assim, este projeto teve como objetivo verificar se a implantação de AIRs no cockpit de aeronaves comerciais acarreta impactos na percepção, comportamento e desempenho do piloto durante o voo. Este estudo foi realizado com 10 pilotos comerciais, homens e mulheres, em um centro de treinamento em simulador de voo disponível em uma companhia aérea. Nesse ambiente simulado, o piloto controla uma aeronave em uma cabine idêntica à real, com uma experiência próxima à realidade dos voos. Utilizou-se o método da psicofísica em um paradigma da Teoria da Detecção de Sinais, em que os critérios de discriminabilidade e resposta dos participantes foram medidos de forma independente
Title in English
Not informed
Keywords in English
AIRs and safety
Human Factors
Human performance
pilots
Psychophysics
Abstract in English
The technological resources used in aviation are widely used in such occurrence investigations process. However, they present technical-operational limitations, mainly regarding the reliable reproduction of the information that the flight crew really has. Despite acknowledging that human errors are relevant to aeronautical events, latent conditions that induce human failures have not been thoroughly explored. The implantation proposal of the Airborne Image Recording System (AIRs) arose to overcome these technical limits presented by other technologies. Thus, this project aimed to verify if the implantation of AIRs in the cockpit of commercial aircraft leads to impacts on the pilots perception, behavior, and performance during flight. This study was carried out with 10 commercial pilots, male and female, in a flight simulatortraining center available at an airline company. In this simulated environment, the pilot controls an aircraft in a cabin identical to the real one, with an experience close to the reality of flights. We used the method of psychophysics in a paradigm of Signal Detection Theory, in which the discriminability and response criteria of the participants were independently measured
 
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licia_me.pdf (2.23 Mbytes)
Publishing Date
2023-04-19
 
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