• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2015.tde-15072015-101008
Document
Author
Full name
Hernando Borges Neves Filho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Resende, Briseida Dogo de (President)
Carvalho Neto, Marcus Bentes de
Delage, Paulo Elias Gotardelo Audebert
Mauro, Patricia Izar
Oliveira, Dilmar Alberto Gonçalves de
Title in Portuguese
Efeito de variáveis de treino e teste sobre a recombinação de repertórios em pombos (Columba Livia), ratos (Rattus norvegicus) e corvos da Nova Caledônia (Corvus moneduloides)
Keywords in Portuguese
Criatividade
Entendimento de causalidade
Insight
Psicologia comparada
Recombinação de repertórios
Resolução de problemas
Abstract in Portuguese
A resolução de problemas é uma metodologia de investigação utilizada pela Psicologia experimental desde sua fundação. Um debate na área é quais os efeitos de variáveis de treino sobre a resolução de problemas, e como ocorre um tipo específico de resolução, a chamada resolução súbita, tradicionalmente descrita como Insight. O presente trabalho teve por objetivo averiguar a resolução de problemas a partir do treino independente de habilidades pré-requisito em diferentes tarefas de recombinação de repertórios com diferentes espécies. Adicionalmente, foram feitos testes de entendimento de propriedades funcionais de objetos e repertórios treinados. No Experimento I, dois pombos (Columba livia) foram testados no procedimento padrão de deslocamento de caixa. Os sujeitos aprenderam: a) empurrar uma caixa em direção a um alvo, e b) subir e bicar outro alvo. O teste final requeria que o animal empurrasse a caixa para debaixo de um alvo, subisse e o bicasse. Os dois sujeitos resolveram a tarefa final. No Experimento II, quatro pombos passaram por histórias assimétricas de treino das duas habilidades pré-requisito também da tarefa de deslocamento de caixa. Apenas um dos sujeitos resolveu o problema, e sem a mesma fluidez apresentada pelos sujeitos do Experimento I. O Experimento III manipulou a consequência utilizada no treino de cada habilidade pré-requisito, também na tarefa de deslocamento de caixas. Empurrar em direção a uma luz foi treinado com alimento como consequência, e subir e bicar foi treinado com água como consequência. Nenhum dos quatro pombos resolveu a tarefa em sua primeira tentativa. Todos os sujeitos que resolveram a tarefa nos Experimentos I, II ou III apresentaram resultados similares nos testes de entendimento de propriedades funcionais, que indicaram que pequenas mudanças na situação de teste dificultam a resolução. No Experimento IV, com ratos (Rattus norvegicus), uma nova tarefa foi desenvolvida, que envolvia a recombinação de a) cavar maravalha, e b) subir escadas. Na tarefa final os ratos deveriam cavar a maravalha, encontrar uma passagem escondida que dava acesso a um segundo ambiente no qual haviam escadas que levavam a um pedaço de alimento. Dois ratos aprenderam os dois repertórios e resolveram a tarefa, de forma súbita. Outros quatro ratos que aprenderam somente um dos repertórios não resolveram a tarefa. O Experimento V testou os efeitos da quantidade de treino (Experimento II), tipo de consequência (Experimento III) e contexto de treino e teste, em uma tarefa específica com corvos da Nova Caledônia (Corvus moneduloides). Todos os animais resolveram a tarefa final, entretanto, de forma não súbita. Os dados indicam que a resolução súbita, a partir da recombinação de repertórios aprendidos independentemente é passível do efeito de uma série de variáveis de treino e teste até então pouco estudadas, como a quantidade de treino, tipo de consequência e contexto de treino e teste
Title in English
Effects of training and test variables upon the interconnection of repertoires in pigeons (Columba livia), rats (Rattus norvegicus) and new caledonian crows (Corvus moneduloides)
Keywords in English
Causal reasoning
Comparative psychology
Creativity
Insight
Interconnection of repertoires
Problem solving
Abstract in English
Experimental Psychology utilizes problem-solving methodology since its inception. Much was debated about the effects of training variables upon the solution of a problem, especially concerning the sudden solution of specific problem, called Insight. The present work aimed to investigate the solution of different problem in different species after the independent training of pre-requisite repertoires. Additionally, tests regarding the understanding of functional properties of stimuli were made. In Experiment I, two pigeons (Columba livia) were tested in the box-displacement test. The subjects learned to, a) push a box towards a target, and b) to climb and peck another target. The final task required to subjects to push one box towards a target hanging in the ceiling, climb the box and then peck the target. The two subjects solved the final task. In Experiment II, four pigeons had an asymmetric training of the two abilities. Only one of the subjects solved the final task, not as fluidly as the subjects from Experiment I. In Experiment III, the consequence used during the training of each ability was different. Pushing towards a target was reinforced with food, and to climb and peck with water. None of the four birds solved the task in its first presentation. All the subjects that solved the tasks in Experiments I, II and III showed similar performances in the tests regarding the understanding of functional properties of stimuli, suggesting that even minima changes in the test situation can impair the solution. Experiment IV employed a new task, with rats (Rattus norvegicus). Subjects learned to a) digg shavings, and b) climb stairs. In the final task, the rats had to digg and find a passage leading to another ambient containing stairs that lead to food. Two rats that learned the two abilities solved the problem, suddenly. Other four rats that learned only one of the two abilities (dig or climb) didnt solved the problem. Experiment V tested the effects of quantities of training (Experiment II), consequences of trained abilities (Experiment III), and context of training and testing with new caledonian crows (Corvus moneduloides). All four crows solved the problem, but not suddenly. The data of all experiments suggests that the sudden solution, when acquired through the interconnection of repertoires is more subtle then it is usualy regarded, and that variables of training and testing are crucial for the solution of a problem
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
neves_corrigida.pdf (2.25 Mbytes)
Publishing Date
2015-07-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.