• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2019.tde-27112020-141045
Document
Author
Full name
Marcos Roberto Fontôni
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Fulgencio Junior, Leopoldo Pereira (President)
Nascimento, Leonardo Niro
Safra, Gilberto
Title in Portuguese
Marcos do desenvolvimento infantil nos três primeiros anos de vida: uma abordagem transdisciplinares 
Keywords in Portuguese
Bebê
Desenvolvimento emocional
Psicanálise
Psicologia do desenvolvimento
Abstract in Portuguese
A compreensão do desenvolvimento psíquico é a chave para o trabalho de prevenção e tratamento das diversas psicopatologias. Algumas perspectivas teóricas contribuem para esta compreensão e, dentre elas, a psicanálise tem uma vasta literatura a respeito do que acontece no desenvolvimento emocional e social durante os primeiros anos de vida, que é, em alguns casos, apresentado em termos de fases ou estágios marcados por eventos específicos que indicam o avanço no desenvolvimento infantil. Este material já foi utilizado em diversos momentos na construção de instrumentos de avaliação deste desenvolvimento. Entretanto, há no cenário das políticas de saúde atuais uma descrença quanto à contribuição que a psicanálise pode dar ao campo da saúde mental devido a uma suposta escassez de evidências empíricas para suas proposições teóricas. Assim, esta pesquisa se dedica a elencar dentro da teoria do desenvolvimento infantil formulada por Anna Freud, quais são os eventos por ela apontados que marcam algum avanço (marcos) no desenvolvimento emocional e social do infante desde o nascimento até os 3 anos de vida. Este material é então analisado junto com os marcos apontados por instrumentos validados para a avaliação do desenvolvimento infantil utilizados na atualidade. O objetivo dessa aproximação da psicanálise ao campo da psicologia do desenvolvimento, através dos instrumentos de avaliação, é o de indicar possíveis contribuições que a psicanálise pode oferecer a respeito do desenvolvimento infantil bem como o inverso a partir desses instrumentos de avaliação
Title in English
Infant development milestones during the three first years of life: a transdisciplinar
Keywords in English
Baby
Child
Developmental psychology
Emotional development
Infant
Psychoanalysis
Abstract in English
Understanding psychic development is the key to the prevention and treatment of the various psychopathologies. Some theoretical perspectives contribute to this understanding and, among them, psychoanalysis has a vast literature about what happens in emotional and social development during the first years of life, which is, in some cases, presented in phases or stages marked by specific events that indicate progress in child development. This material has been used over the years to construct assessment instruments of this development. However, there is a disbelief in the current health policy scenario as to the contribution that psychoanalysis can make to the field of mental health due to a supposed lack of empirical evidence for its theoretical propositions. Thus, this research is dedicated to listing the events that mark some advance (milestones) in the infant's emotional and social development from birth to 3 years of age according to the theory of child development formulated by Anna Freud. This material is then analyzed along with the milestones pointed by validated instruments for the assessment of child development in use now a days. The objective of this approach of psychoanalysis to the field of developmental psychology, through the assessment instruments, is to indicate possible contributions that psychoanalysis can offer regarding child development as well as the inverse from these assessment instruments
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Fontoni_me.pdf (1.26 Mbytes)
Publishing Date
2020-11-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.