• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2020.tde-21012021-005614
Document
Author
Full name
Helio Ponciano da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Paula, Fraulein Vidigal de (President)
Hernandes, Maria Célia Pereira Lima
Lins, Heloísa Andreia de Matos
Title in Portuguese
O horizonte do texto dissertativo-argumentativo em provas de vestibular: uma reflexão com base na teoria das operações argumentativas
Keywords in Portuguese
Argumentação
Cognição
Ensino e aprendizagem
Linguagem escrita
Vestibular
Abstract in Portuguese
Esta dissertação teve como objetivo central analisar os parâmetros das provas de redação dos dois exames vestibulares de maior porte no Brasil para a produção de texto dissertativo-argumentativo pelos seus candidatos. Baseando-se na teoria das operações argumentativas, questionou-se em que medida estes parâmetros sugerem o emprego das operações argumentativas de justificação e de negociação ao candidato, a partir dos manuais de orientação e temas de redação propostos. Para tanto, foi analisado um corpus constituído de: 1) os manuais dos candidatos dos dois sistemas de seleção o Enem (Exame Nacional de Ensino Médio, que serve como critério de ingresso em universidades federais e estaduais) e a Fuvest (processo seletivo da Universidade de São Paulo) e 2) as propostas de redação (temas e textos motivadores) desses exames ao longo de 10 anos consecutivos (2009 a 2018 e 2010 a 2019). Discutiu-se se cada um desses materiais, decisivos para que os candidatos orientem sua argumentação, oferece diretrizes para as operações argumentativas de justificação e de negociação. Optou-se pela análise qualitativa com base na sumarização e na descrição das 20 propostas dos dois exames e na quantificação das orientações dos temas e textos motivadores. Os dados revelam que 90% das propostas de redação do Enem no período orientam para um texto pautado apenas pela justificação, a sustentação de uma tese; já a Fuvest, em 80% das propostas temáticas, dá margem também ao emprego de negociação, de contra-argumentação. Avaliou-se que a Fuvest espera do candidato um exercício mais pleno da argumentação, que integre diferentes pontos de vista, movimento esperado em uma operação de linguagem primordial para a resolução de conflitos. Concluiu-se que, na definição de temas e orientações à prova de redação, os dois exames oferecem margens diferentes de abertura ao debate, à controvérsia, à negociação. Tal constatação pode ser discutida em termos das implicações frente à formação pré-vestibular e pré-universitária requerida, além do perfil de candidato vislumbrado distintamente pelos dois sistemas de ingresso no ensino superior
Title in English
The horizon of the essay-argumentative text in entrance examinations: a reflection based on the theory of argumentative operations
Keywords in English
Argumentation
Cognition
Teaching-learning process
University entrance exam
Writing
Abstract in English
The main objective of this work was to analyze the parameters of the essay exams of the two major entrance exams in Brazil to produce argumentative essay by the candi-dates. Based on the theory of argumentative operations, it was questioned to what extent these parameters suggest the use of argumentative operations of justification and negotiation to the candidate. Decisive for candidates to guide their arguments, these parameters are available in the guidance manuals and proposed writing topics. Therefore, we analyzed a corpus consisting of: 1) the candidates' manuals for the two selection systems Enem (High School National Exam, which works as an admission criterion to federal and state universities) and Fuvest (selection process of the Univer-sity of São Paulo) and 2) the essay proposals (themes and inspiring texts) presented in these exams over 10 consecutive years (2009 to 2018 and 2010 to 2019). It was discussed whether each of these materials offers guidelines for argumentative opera-tions of justification and negotiation. We chose the qualitative analysis based on the summary and description of the 20 proposals of both exams, as well as on the quanti-fication of the guidelines of the themes and inspirational related texts. The data reveal that over this period, 90% of the ENEMs essay theme suggestions guide to a text based only on justification, that is the support of a thesis. Fuvest, on the other hand, also gives rise to the use of negotiation, pointedly counterarguments, in 80% of the-matic proposals. It was estimated that Fuvest expects from the candidate a fuller ar-gumentation exercise associating different perspectives, a movement expected in a primary language operation for conflict resolution. It was concluded that, when it comes to the definition of topics and guidelines to the essay test, both exams offer different openness levels to debate, controversy and negotiation. This finding was discussed in terms of its implications in view of the required college preparatory and pre-university education levels, in addition to the candidates profile envisioned by each of both entry systems
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
silva_me.pdf (8.58 Mbytes)
Publishing Date
2021-01-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.