Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2008.tde-21012009-103811
Document
Author
Full name
Helena Amstalden Imanishi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Taille, Yves Joel Jean Marie Rodolphe de La (President)
Aquino, Julio Roberto Groppa
Leme, Maria Isabel da Silva
Title in Portuguese
A imagem do adulto na contemporaneidade: uma avaliação dos jovens sobre os adultos
Keywords in Portuguese
Adultos
Contemporaneidade
Jovens
Valores
Abstract in Portuguese
As transformações advindas com a modernidade e com a pós-modernidade alteraram de forma significativa a relação entre as gerações mais novas e as mais velhas. Nas sociedades tradicionais, havia uma hierarquia entre o saber adulto, pautado no passado e na tradição, e a aceitação deste saber por parte dos mais novos. A contemporaneidade e seus discursos fornecem um cenário bastante diferente, no qual a adolescência é tida como ideal, a velocidade das transformações são espantosas e o novo, o moderno, têm seu lugar de destaque nos valores do homem contemporâneo. Neste sentido, imagens solidificadas pelo tempo e pela tradição se alteram, trazendo reflexos nas relações entre jovens e adultos. O objetivo deste trabalho foi investigar a imagem de adulto que os adolescentes de hoje carregam, a partir da avaliação que os últimos fazem dos adultos de hoje, do sentido que os jovens atribuem a este lugar e do que valorizam em um adulto. Participaram da pesquisa um total de 520 alunos do Ensino Médio de escolas públicas e particulares e o instrumento utilizado consistiu em um questionário com 24 questões, cada qual contendo quatro opções de respostas, e duas questões abertas. Os resultados demonstraram uma tendência dos jovens a avaliarem negativamente os adultos em relação a suas atuações na esfera pública (política, meio ambiente, educação e mídia) e a desconfiarem da capacidade dos adultos quanto àqueles atributos tradicionalmente referidos a este lugar (confiança, sabedoria, modelo a ser seguido, ética) e, no entanto, 63% dos sujeitos acreditaram dever obediência aos adultos de hoje. O dinheiro, o desemprego e a competição no mundo do trabalho mostraram-se como uma das preocupações mais importantes dos adultos de hoje e dos jovens em relação ao futuro. Aparentemente, a imagem do adulto, lugar de saber e de guia dos mais novos não apresenta a consistência que tinha no passado e poucos parecem ser os modelos passíveis de admiração disponíveis aos jovens hoje. O significado de ser adulto e de ocupar este lugar parece tender a um trabalho e a uma construção exclusivamente pessoal e individual.
Title in English
The image of adult in the contemporary: an evaluation from young people about adults
Keywords in English
Adults
Contemporary
Values
Young adults
Abstract in English
The transformations took place during modernity and post-modernity changed in a significant way the relationship between the younger and older generations. In traditional societies, there was a hierarchy between the adult knowledge, based on past and tradition, and the acceptance of this knowledge by the younger people. The contemporary and its discourses provide a different scenario indeed, in which the adolescence is taken as an ideal, the speed of transformations is astonishing and the new, the modern has a predominant place in the values of the contemporary man. In that sense, images solidified by time and tradition change, altering relationships between young people and adults. The aim of this work was to investigate the image of adulthood that todays adolescents have, from the evaluation that they make of todays adults, from the sense that young people have of this place and from what they value in an adult. Participated in the research a total of 520 students from public and private high schools and the tool consisted of a questionnaire with 24 questions, each containing four options, and two open questions. The results reveal a tendency from young people to evaluate negatively the adults concerning their performances in the public sphere (political, environment, education and media) and question the adults capacity on those attributes traditionally attributed to that place (confidence, wisdom, model to be followed, ethical) and, nevertheless, 63% of individuals believed to owe obedience to todays adults. Money, unemployment and competition for jobs in the world were revealed as some of the greatest concerns of todays adults and of young people about their future. Apparently, the image of an adult, place of knowledge and guide for the younger ones doesnt show the consistency that it had in the past and few seem to be the possible models of admiration available for today's young people. The meaning of being an adult and occupying that place seems to lean toward a work and a construction exclusively personal and individual.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
imanishi_me.pdf (790.72 Kbytes)
Publishing Date
2009-04-17