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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.47.2022.tde-15022023-185831
Document
Author
Full name
Herik Rafael de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Silva, Pedro Fernando da (President)
Franciscatti, Kety Valéria Simões
Viana, Cynthia Maria Jorge
 
Title in Portuguese
Ideologia, política e indústria cultural: um estudo sobre o Projeto Brasil que eu quero, da TV Globo, nas Eleições 2018
Keywords in Portuguese
Democracia
Escola de Frankfurt
Informação
Opinião
Propaganda
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa dedicou-se à análise das conformações da ideologia no Projeto Brasil que eu quero (PBQQ), uma campanha da TV Globo cujo objetivo era apresentar desejos dos brasileiros tendo em vista as eleições de 2018. Fundamentado em reflexões da Teoria Crítica da Sociedade, o trabalho partiu de um levantamento sistemático da bibliografia sobre política, democracia, mídia e indústria cultural no indexador SciELO. Com base na análise dos títulos, resumos e palavras-chave dos 130 artigos coligidos e, posteriormente, fundamentado na leitura integral e análise de 38 artigos selecionados daquele corpus principal, apresentou-se criticamente as principais características, tendências, métodos, concepções, problemáticas e conceitos dos estudos sobre a temática indicando possíveis limites e reafirmando a necessidade das reflexões fundamentadas em uma teoria crítica e materialista quando se estuda a relação entre a política e os meios de comunicação. A tensão entre aspectos da produção sobre mídia e política e proposições de T. W. Adorno, M. Horkheimer e outros autores fundamentou os procedimentos, categorias e concepções para a análise do PBQQ, definindo a necessidade de se atentar, principalmente, à ideologia, aos aspectos psicológicos mobilizados pela campanha, à sua conformidade com as características da indústria cultural e às bases objetivas da sociedade capitalista tardia industrial. Identificou-se que o PBQQ operou como um dispositivo de inflação e administração das opiniões sobre política, cujos efeitos deletérios têm sido observados, e de legitimação dos conteúdos apresentados nos telejornais. Ao utilizar estratégias de integração e massificação do público apoiadas na repetição e na regressão mimética, o empreendimento se configurou como um aparato de participação política administrada. Seus estratagemas pressupunham regressões psicológicas como a reificação da consciência e a mentalidade do ticket. Encoberta por um verniz democrático, a iniciativa atuou como meio difusor de um estado calamitoso de crise social, de conformismo e de reacionarismo ao inflamar a comunicação dos problemas sociais sem prezar pela reflexão crítica. Baseado na análise de conteúdo das manifestações do público exibidas em articulação com materiais jornalísticos, identificou-se que, operando conforme o esquematismo da indústria cultural, o PBQQ tornou-se um artifício de modelagem da percepção e do entendimento, interpondo entre os sujeitos e a realidade sociopolítica conglomerados ideológicos concernentes a valores religiosos; a aspectos relacionados à indignação, à cólera e ao ressentimento; à ocultação das desigualdades existentes entre os sujeitos sociais que constituem a realidade agrária do país; à propagação de soluções alinhadas aos interesses macroeconômicos para o problema do desemprego; à redução dos impasses sociais a questões de competência técnico-administrativa; à difusão da exaltação da natureza, obnubilando a consciência dos problemas políticos; à disseminação da pauta anticorrupção amplamente mobilizada por movimentos regressivos; à exaltação nacionalista da ordem e do progresso; à ruptura com o passado ou à propagação de um saudosismo a despeito da violência política; à disseminação da necessidade urgente de mudança sem conteúdo social determinado. Foram identificadas correspondências entre esses conglomerados e forças políticas em disputa nas eleições respaldando o entendimento de que o PBQQ atuou como propaganda favorável ao processo de coordenação e avanço do autoritarismo e do reacionarismo no Brasil
 
Title in English
Ideology, politics, and cultural industry: a study on the "Projeto Brasil que eu quero" campaign, of TV Globo, in 2018 Elections
Keywords in English
Democracy
Frankfurt School
Information
Opinion
Propaganda
Abstract in English
This research was dedicated to the analysis of the conformations of ideology in Projeto Brasil que eu quero (PBQQ), a campaign of TV Globo whose objective was to present the wishes of Brazilians given the 2018 elections. Grounded in reflections on the Critical Theory of Society, the work started with a systematic survey of the bibliography on politics, democracy, media, and cultural industry on SciELO indexer. Based on the analysis of the titles, abstracts, and keywords of the 130 articles collected and, subsequently, on the full reading and analysis of 38 articles selected from that main corpus, conceptions, problems, and concepts of the studies on the subject were presented. By indicating possible limits from the studies, the necessity of reflections based on a critical and materialistic theory for the analysis of the relationship between politics and the media was reaffirmed. The tension between the propositions of the productions about media and politics and the formulations of T. W. Adorno, M. Horkheimer, and other authors grounded the procedures, categories, and conceptions for the analysis of the PBQQ, defining the necessity of paying attention, mainly, to the ideology, to the psychological aspects mobilized, to its conformity with the characteristics of the culture industry and to the objective bases of the industrial society in late capitalism. It was identified that the PBQQ operated as a device of inflation and administration of opinions on politics, whose deleterious effects have been observed, and as legitimization of the contents presented on the news programs. By using strategies of integration and massification of the audience supported by repetition and mimetic regression, the enterprise was configured as an apparatus of administered political participation. Its stratagems presupposed psychological regressions such as the reification of consciousness and the ticket thinking. Covered by a democratic veil, the PBQQ acted as a means of diffusing a calamitous state of social crisis and reactionary conformity by inflaming the communication of social problems without considering critical reflection. Based on the content analysis of the public manifestations displayed in articulation with journalistic materials, it was identified that, operating according to the schematism of the culture industry, the PBQQ has been a device for shaping perception and acknowledgement, interposing between subjects and socio-political reality ideological conglomerates concerning religious values; aspects related to indignation, anger and resentment; the concealment of inequalities between social subjects who constitute the agrarian reality of the country; the propagation of solutions aligned with macroeconomic interests for the problem of unemployment; the reduction of social impasses to issues of technical competence; diffusion of the exaltation of nature, obfuscating the awareness of political problems; the dissemination of the anti-corruption agenda widely mobilized by regressive movements; the nationalistic exaltation of order and progress; the rupture with the past or the spread of nostalgia in spite of political violence; the spread of the urgent need for change without a determined social content. Correspondences were identified between these conglomerates and political forces in dispute during the elections supporting the understanding that the PBQQ acted as propaganda favorable to the process of coordination and advancement of the authoritarian and reactionary wave in Brazil
 
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Publishing Date
2023-03-17
 
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