• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.46.2023.tde-22112023-123718
Document
Author
Full name
Clayton da Silva Santana
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Freire, Renato Sanches (President)
Hewer, Thiago Lewis Reis
Soeira, Luciana Serra
Title in Portuguese
Os desafios na implantação do sistema GHS nas instituições de ensino técnico em química de nível médio
Keywords in Portuguese
Armazenamento de produtos químicos
Saúde e meio ambiente
Segurança química
Abstract in Portuguese
O Sistema Globalmente Harmonizado de Classificação e Rotulagem de Produtos Químicos (GHS) surgiu da demanda por harmonização de critérios de classificação de perigos, rotulagem e dados de segurança diante da enorme diversidade de produtos químicos e diferenças entre legislações de diversos países. O Brasil possui legislação que estabelece a adoção do sistema e, apesar de sua implementação estar avançada no setor industrial, o tema ainda é pouco abordado nas instituições de ensino técnico e superior. Diante dos desafios para o manejo seguro de produtos químicos, é fundamental que a comunidade acadêmica promova a divulgação do sistema e o preparo adequado dos futuros profissionais. Este trabalho descreve uma atividade de divulgação e capacitação de professores de instituições técnicas de química de nível médio, a primeira do gênero estruturada para profissionais de nível técnico médio descrita na literatura nacional. A atividade enfocou a importância da rotulagem adequada, instruindo sobre informações fundamentais tanto para a produção quanto para a interpretação dos rótulos. Também foram abordados conceitos de armazenamento de produtos químicos em laboratórios de ensino.
Title in English
Challenges in the implementation of the GHS system in secondary level chemical technical education institutions
Keywords in English
Chemical safety
Chemical store
Health and environment
Abstract in English
The Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals (GHS) emerged from the demand for harmonization of hazard classification criteria, labelling, and safety data in the face of the enormous diversity of chemical products and differences between legislation in various countries. Brazil has legislation establishing the adoption of the system, and despite its implementation being advanced in the industrial sector, the topic is still poorly addressed in technical and higher education institutions. Given the challenges for safe chemical management, it is crucial that the academic community promotes the dissemination of the system and the appropriate preparation of future professionals. This work describes an activity of dissemination and training of teachers from technical institutions of chemistry at the secondary level, the first of its kind structured for professionals at the secondary technical level described in the national literature. The activity focused on the importance of proper labelling, instructing on key information for both the production and interpretation of labels. Concepts for storing chemical products in teaching laboratories were also addressed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-01-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.