Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2016.tde-22072019-141345
Document
Author
Full name
Joyce Paula da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Candido, Claudia Cueva (President)
Bonomi, Maria Cristina
Santos, Vinicio de Macedo
Title in Portuguese
Formação contÃnua do professor de Matemática: reconhecimento de indÃcios de prática reflexiva em um estudo de caso de processo de formação realizado por meio de projetos
Keywords in Portuguese
Formação contÃnua
Professor reflexivo
Projetos de ensino em Matemática
Abstract in Portuguese
Neste trabalho estudamos uma proposta de formação contÃnua para professores de Matemática da Educação Básica, inserida no OBEDUC - Ensino de Matemática na Escola Elementar, desenvolvido no Instituto de Matemática e EstatÃstica da Universidade de São Paulo, no biênio 2013/2014. A partir de dados coletados durante a participação de um grupo formado por quatro professoras nas atividades propostas no perÃodo, analisamos em que medida tal processo de formação contÃnua favoreceu, nos sujeitos de pesquisa, o desenvolvimento de um perfil profissional reflexivo. Tomamos por base a Teoria de Desenvolvimento do Profissional Reflexivo, apresentada por Donald A. Schön, que argumenta que o profissional reflexivo é aquele que proporciona meios que favoreçam a aprendizagem de seus alunos e defende ainda uma formação prática como meio de desenvolvimento das habilidades profissionais necessárias para o exercÃcio da profissão. Por meio da reflexão na prática e sobre a prática, o professor poderá desenvolver autonomia no sentido de ampliar seu repertório para o trabalho com os alunos e de tornar-se apto a promover, em diversas situações próprias do ambiente escolar, o aprendizado em sala de aula. Sob tal ponto de vista, investigamos e analisamos a participação das professoras em dois momentos: no trabalho como supervisoras de estágios de estudantes do curso de Licenciatura do IME-USP e na elaboração e aplicação de projetos autorais produzidos com apoio de participantes do OBEDUC.
Title in English
Continuing education for Mathematics teacher: identification of reflective practice evidence in a case study scenario of formation process realized by through projects
Keywords in English
Continuing education
Mathematics teaching project
Teacher reflective
Abstract in English
In this work we studied a continuous formation proposal for mathematics teachers of Basic Education, inserted in OBEDUC - Mathematics Teaching in Elementary School, developed at the Institute of Mathematics and Statistics, University of São Paulo, in the biennium 2013/2014. From collected data during the participation of a group of four teachers in the proposed activities in the period, we analyzed to what extent such training process favored in research subjects the development of a reflective practitioner profile. We based this paper on the Reflective Practitioner Development Theory, by Donald A. Schön, who argues that the reflective practitioner is one that provides a means to encourage the learning of their students and also advocates practical training as a technique for development of professional skills necessary for the profession. By means of reflection on practice and the practice, the teacher can develop autonomy in order to expand their repertoire to work with students and make himself fit to promote in various individual situations of the school environment, the learning in classroom. From the point of view, we investigated and analyzed the participation of teachers in two moments: at work as intemship supervisors of the students of the IME-USP Graduation course, and the development and implementation of authorial projects produced with the support of OBEDUC participants.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-09-02