• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2023.tde-19122023-152144
Document
Author
Full name
Iuri Naoto Nobre Ota
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Brolezzi, Antonio Carlos (President)
Moretti, Vanessa Dias
Santos, Vinicio de Macedo
Title in Portuguese
A teoria da atividade e as construções geométricas na Educação de Jovens e Adultos sob o impacto da pandemia
Keywords in Portuguese
Construções geométricas
Educação de Jovens e Adultos
Educação Matemática
Teoria da Atividade
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa pretende discutir a importância das construções geométricas com régua e compasso na formação de conceitos e outros conteúdos geométricos com estudantes da Educação de Jovens e Adultos. A partir do materialismo histórico-dialético pudemos compreender o desenvolvimento da educação de adultos no Brasil até se tornar o que é a EJA hoje: uma educação voltada para formar força de trabalho mais bem capacitada. Também abordamos a história do ensino das construções geométricas, que por décadas foi uma disciplina própria e obrigatória em toda educação básica do país e hoje tornou-se apenas mais um conteúdo da disciplina de Matemática. Para compreendermos a relação que há na utilização de atividades práticas para o desenvolvimento de conceitos abstratos orientamos essa pesquisa pela psicologia histórico-cultural, desenvolvida por Lev. S. Vigotski e na Teoria da Atividade de A. Leontiev. A partir dessas teorias encontramos que o desenvolvimento dessas atividades, manuais e intelectuais, estão intimamente interligados, não podendo ser dissociados. Abordamos também a relação que há entre a Educação de Jovens e Adultos e o trabalho. Concluímos que não podemos substituir a educação utilitarista da EJA que busca apenas formar melhores trabalhadores braçais por sua antítese, uma educação puramente científico-humanista. A EJA deve continuar formando trabalhadores, mas trabalhadores que não meros vendedores de força de trabalho e sim trabalhadores conscientes do que produzem, como produzem e porque produzem. Realizamos entrevistas com um professor e estudantes da EJA para compreender como essa modalidade se adaptou ao ensino remoto imposto pela pandemia da COVID-19 e como nossas conclusões teóricas se apresentavam no cotidiano escolar dessas pessoas.
Title in English
The Theory of Activity and the geometric constructions in Youth and Adults Education under the impact of the pandemic
Keywords in English
Activity Theory
Geometric constructions
Mathematics education
Youth and Adults Education
Abstract in English
This study intends to discuss the importance of geometric constructions with ruler and compass for the formation of concepts and other geometric contents with students of Youth and Adult Education. From the historical-dialectical materialism we were able to understand the development of adult education in Brazil until what became the Youth and Adults Education today: an education aimed at producing a better qualified workforce. We also approach the history of geometric constructions teaching, which for decades was its own and mandatory subject in all basic education in Brazil and today has become just one of the many subjects in Mathematics. In order to understand the relation that exists in using practical activities for the development of abstract concepts, we guided this research by historical-cultural psychology, developed by Lev. S. Vigotski and A. Leontievs Activity Theory. Based on these theories, we found that the development of these activities, both manual and intellectual, are closely intertwined and cannot be dissociated. We also approach the relation between Youth and Adult Education and labor. We concluded that we cannot replace the utilitarian education of the Youth and Adult Education that only seeks to produce better manual workers by its antithesis, a purely scientific-humanist education. Youth and Adult Education must continue graduating workers, but not workers who are mere sellers of their own workforce, it must graduate workers who are aware of what they produce, how they produce and why they produce. We conducted interviews with an EJA teacher and students to understand how this modality adapted to the remote teaching imposed by the COVID-19 pandemic and how our theoretical conclusions were presented in these people's school routine.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-01-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.