• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2020.tde-19012020-134305
Document
Author
Full name
Diana Simões Ferreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Giampaoli, Viviana (President)
Machado, Daniel Miranda
Silva, Mauren Porciúncula Moreira da
Title in Portuguese
Os desafios do ensino-aprendizagem de variáveis aleatórias no ensino fundamental
Keywords in Portuguese
Currículo em espiral
Educação básica
Estatística
Variáveis aleatórias
Abstract in Portuguese
A presente dissertação tem como objetivo propor o ensino de estatística na educação básica por meio de um currículo em espiral. Inicialmente é apresentado um panorama do ensino de estatística e em qual contexto esta ciência foi incluída na educação básica. O principal referencial teórico é Bruner (1973), que propõe um currículo em espiral. Também utilizamos como referências teóricas, os trabalhos de Batanero (2000) e Heitele (1975), que propõe dez ideias fundamentais para o ensino de estatística, e variável aleatória é uma delas, e o trabalho de Ruiz; Huerta; Batanero (2011). Apresentamos, ainda, três exemplos voltados para os anos finais do ensino fundamental, que abordam os conceitos básicos de probabilidade e, principalmente, de variáveis aleatórias e, em seguida, fazemos a sistematização dos conceitos, relacionando-os com os exemplos apresentados. Por fim, foi realizada uma breve análise da abordagem adotada em dois livros utilizados no curso de licenciatura em matemática no Instituto de Matemática e estatística da USP.
Title in English
The challenges of teaching and learning random variables in elementary school
Keywords in English
Basic education
Random variables
Spiral curriculum
Statistic
Abstract in English
The present work aims to propose the teaching of basic statistics through a spiral curriculum. Initially an overview of the teaching of statistics is presented and in what context this science was included in basic education. The main theoretical reference of this work is Bruner (1973), who makes a spiral curriculum. Also uses as theoretical references the works of Batanero (2000) and Heitele (1975), which publishes ten fundamental ideas for teaching statistics and one of them is random variable and the work of Ruiz; Huerta; Batanero (2011). In this paper, we present three examples for the final years of elementary school, which deal with the basic concepts of probability and mainly random variables, and then we use the systematization of concepts, always making the relationship with the examples cited. Finally, a brief analysis of the approach adopted in two books used in the undergraduate mathematics course of the USP Institute of Mathematics and Statistics was performed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
diana_ok.pdf (1.03 Mbytes)
Publishing Date
2020-01-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.