• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2020.tde-03122020-132456
Document
Author
Full name
Vitor Hugo Matias dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Jahn, Ana Paula (President)
Costa, Nielce Meneguelo Lobo da
Zaidan, Samira
Title in Portuguese
Pavimentações do plano com espelhos e caleidoscópios no desenvolvimento do pensamento geométrico: uma experiência com professores
Keywords in Portuguese
Caleidoscópio
Educação Matemática
Pavimentação do plano
Pensamento geométrico
Práticas docentes
Abstract in Portuguese
O estudo das transformações geométricas planas na Educação Básica pode oferecer ao professor de Matemática diversas oportunidades de tornar mais interessante o ensino de Geometria, por meio de sequências didáticas que envolvam o uso de materiais concretos em atividades experimentais e com discussões coletivas. Dessa forma, o uso de espelhos planos e caleidoscópios em sala de aula pode ser uma abordagem significativa para o aprendizado de Geometria Plana. É isso que se buscou explorar e discutir a partir das experimentações desta pesquisa. Apresenta-se aqui, uma experiência com professores que ensinam Matemática nos diferentes níveis de ensino que se concretizou em um curso de formação continuada ministrado pelo autor dessa dissertação e sua orientadora. Com essa pesquisa buscou-se descobrir em que medida esse curso pôde colaborar com a apropriação, por parte dos professores participantes, de uma abordagem de ensino focada em tarefas exploratórias, no uso de materiais concretos e em uma forma de se elaborar discussões a partir de sequências didáticas de Geometria. O principal objetivo foi o de colaborar com o desenvolvimento desse grupo no que diz respeito ao conhecimento pedagógico do conteúdo e ao conhecimento do conteúdo a partir de experimentações, discussões e vivências. O curso ocorreu em oito encontros presenciais e foi composto por diversas atividades acerca de temas envolvendo pavimentações do plano usando espelhos e caleidoscópios, transformações geométricas e polígonos. As atividades foram realizadas, na maioria das vezes, em duplas ou grupos, utilizando materiais concretos e manipuláveis e por meio de discussões coletivas visando desenvolver o pensamento geométrico, a partir da articulação entre a criação de conjecturas por meio de evidências materiais e argumentações lógica-dedutivas, em direção a uma Geometria axiomática. Após a realização do curso, os professores elaboraram uma sequência didática cujas atividades são semelhantes às vivenciadas nos encontros presenciais e fizeram um trabalho final composto por um plano de aula conforme sugestões dos ministrantes, um relatório de como foi o desenvolvimento das atividades com seus alunos e uma discussão dos resultados. As análises interpretativas das discussões finais mostram que, em diferentes medidas, os professores se apropriaram de forma significativa dos conceitos explorados e da forma de se produzir uma sequência didática que vise o desenvolvimento do pensamento geométrico.
Title in English
Tesselations with mirrors and kaleidoscopes in the geometric thinking development: an experience with teachers
Keywords in English
Geometric thinking
Kaleidoscope
Mathematics education
Teaching practices
Tessellations
Abstract in English
The study of flat geometric transformations in Basic Education can offer the mathematics teacher several opportunities to make the teaching of geometry more interesting, through didactic sequences that involve the use of concrete materials in experimental activities and with collective discussions. Thus, the use of flat mirrors and kaleidoscopes in the classroom may represent a significant approach to learning Flat Geometry. This is what we tried to explore and discuss with this research. This article presents an experience with teachers who teach mathematics at different levels of education that was materialized in a continuing formation given by this dissertations author and his advisor. We tried to find with this research in which measure this course can collaborate with the appropriation, by the participating teachers, of a teaching approach focused on exploratory tasks, in the use of concrete materials and in a way of elaborating discussions based on didactic sequences of Geometry. The main objectives were to collaborate with the development of this group with regard to the pedagogical knowledge of the content and the knowledge of the content from experiences, discussions and experiments. The course took place in eight face-to-face meetings and was composed of several activities on the themes of plan paving using mirrors and kaleidoscopes, geometric transformations and polygons. The activities were mostly performed in pairs or groups, using concrete and manipulable materials and through numerous collective discussions aimed at developing geometric thinking, from the articulation between the creation of conjectures through material evidence and logical-deductive arguments, towards na axiomatic geometry. After the course, the teachers prepared a didactic sequence whose activities are similar to those experienced in the face-to-face meetings and they made a final activity consisting of a class plan as suggested by the lecturers, a report on how the activities were developed with their students and a discussion of the results. The interpretative analyzes of the final discussions shows that, in different ways, the teachers have significantly appropriated on the explored concepts and in the way of producing a didactic sequence that aims the geometric thinking development.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-01-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.