• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2019.tde-02052019-164559
Document
Author
Full name
Daniel Takahashi Demetrio de Aquino
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Bianconi, Ricardo (President)
Almouloud, Saddo Ag
Machado, Nilson Jose
Title in Portuguese
O ensino de matemática e as linguagens: logaritmos como expoentes
Keywords in Portuguese
Logaritmos
Notação matemática
Sistemas de representação
Transposição didática
Abstract in Portuguese
Introdução: Os Logaritmos, objeto matemático desenvolvido há quatro séculos como uma ferramenta facilitadora de cálculos hoje gozam de uma miríade de outros significados, mas manteve seu signo, sua maneira de representação, estagnado no tempo. A Língua Materna e a Matemática estão entrelaçadas e impregnam uma à outra. Como a Língua Materna é a principal influência na formação do raciocínio, esta enraíza-se e permeia as aulas e o ensino de todas as disciplinas, incluindo as de Matemática. Objetivo: Este trabalho visa propor uma modernização para a notação matemática e modo de se interpretar os logaritmos para uma forma mais concordante com a organização de pensamento dos falantes de Língua Portuguesa do Brasil, haja visto que a leitura e maneira de representar um objeto matemático estão diretamente ligadas com o processo de aprendizagem de um indivíduo. Método: Delineada como pesquisa explicativa de abordagem qualitativa, o estudo utilizou de textos e ideias da Linguística, Educação e Matemática para explicitar os efeitos da notação de representação de um objeto matemático no ensino e aprendizagem, e propor maneiras de como utilizar estes efeitos de maneira positiva para a transposição didática do conhecimento. Conclusões: A maneira como a Língua Materna embasa o raciocínio de seus falantes é um fator importante a se considerar na elaboração de uma notação de representação em Matemática. Como as diferentes representações de um objeto estão diretamente ligadas com a aprendizagem, torna-se essencial buscar uma maior concordância entre a representação, impregnada tanto de Matemática quanto de Língua Materna, e o representado, o conhecimento matemático em questão.
Title in English
Mathematical teaching and languages: logarithm as an exponent
Keywords in English
Didactic transposition
Logarithms
Mathematical notation
System of representation
Abstract in English
Introduction: The Logarithms, the mathmatical object developed four centuries ago as a tool to facilitate calculations today possesses a myriad of other meanings, but kept its sign, its representation, stagnant in time. The Mother Language and the Mathmatics are entangled and impregnate one another. Since the Mother Language is the main influence in the development of the reasoning, it permeates classes and teaching of all subjects, including the Mathmatical ones. Goal: This paper aims to propose an update to the mathmatical notation and way of rendering the logarithms to a more concordant form with the though organization of the Portuguese speakers of Brazil, since the signs and representation of a mathmatical object are directly connected with the learning process of an individual. Method: Outlined as an qualitative approach and explanatory research, the paper used texts and ideas from Linguistics, Education and Mathmatics to explicit the effects of notation and the representations of a mathmatical object in the learning process while also proposing ways to use this effects in a positive manner to the didactic transposition of the knowledge. Conclusions: The way the Mother Language bases the thought organization is an important factor to consider in the elaboration of a mathmatical notation and representation in Mathmatics. Since a multitude of representations are directly connected with the learning process, its essential to search for a concordance between the representation, impregnated both with Mother Language and Mathmatics, and the represented, the mathmatical object.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
dissertacao.pdf (419.75 Kbytes)
Publishing Date
2019-05-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.