• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.41.2023.tde-05032024-114141
Document
Author
Full name
Luis Gustavo Lopumo Arruda
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Berchez, Flavio Augusto de Souza (President)
Lopes, Natalia Pirani Ghilardi
Saraiva, Antonio Mauro
Ursi, Suzana
Title in Portuguese
Escola pública e Área Natural Protegida: as perspectivas docentes sobre aprendizagem em ambiente natural
Keywords in Portuguese
Área Natural Protegida
Educação Ambiental
Percepções docentes
Pesquisa mista
Validação de Questionário.
Abstract in Portuguese
Resumo da tese em português: Os impactos das Mudanças Ambientais Globais (MAGs) assumem significados mais profundos que a crise nos ecossistemas se integrados às dimensões social e epistemológica. A perspectiva da complexidade oferece uma lógica capaz de superar a fragmentação cartesiana que moldou as relações sociais e suas expressões nesses impactos: se a educação pode transformar as relações sociais, sua interação nos esforços de mitigação das MAGs, bem como como na criação de Áreas Naturais Protegidas (ANPs), pode ser estratégica. A literatura demonstra que o engajamento em atividades de Educação Ambiental (EA) nessas áreas faz com que tais práticas propiciem tanto ganhos para os processos de aprendizagem na educação formal, quanto novos significados para a existência das ANPs, amplificando, com apoio da sociedade, seus esforços para a conservação. Nesse contexto encontra-se o propósito desta pesquisa, que busca identificar quais as perspectivas dos professores dos sistemas públicos do ensino básico sobre os elementos que poderiam fomentar seu engajamento nas atividades educativas em ANPs. Desenvolveu-se um instrumento para avaliação ampla que foi considerado válido (-Cronbach=0,857), a partir de um modelo estável de interação entre eixos e variáveis (CFI=0,965, RMSEA=0,052 e SRMR=0,060); Identificaram-se contrastes estatísticos entre os escores de professores que frequentaram e que não frequentaram atividades de EA em ANPs, tanto em relação à variável das concepções sobre as atividades na ANP (pvalor<10-3), quanto ao eixo organização interna das escolas para essas atividades (pvalor=0,019), mas não em relação ao eixo do suporte da gestão educacional extrínseca à escola (pvalor=0,243). Em complemento, entrevistas demonstraram que a participação nas atividades de EA em ANPs é mais vinculada à subjetividade dos professores que possuem um vínculo sólido com as atividades de preservação ambiental do que à provisão de condições estruturais para o engajamento nessas atividades. Portanto, o estímulo a tais atividades não será viabilizado somente por mudanças nas abordagens dos projetos desenvolvidos, mas também pelo ajuste de aspectos estruturais da carreira dos professores e da infraestrutura das escolas.
Title in English
Public school and Protected Natural Area: teachers perspectives on learning in a natural environment
Keywords in English
Environmental Education
Mixed methods research
Protected Natural Area
Questionnaire validation.
Teacher's perceptions
Abstract in English
The impacts of Global Environmental Changes (GECs) take on deeper meanings when integrated into the social and epistemological dimensions. The perspective of complexity offers a logic capable of overcoming Cartesian fragmentation that has shaped social relations and their expressions in these impacts: if education can transform social relations, its interaction in efforts to mitigate GECs, as well as in the creation of Protected Natural Areas (PNAs), can be strategic. The literature shows that engagement in Environmental Education (EE) activities in these areas leads to gains in formal education learning processes and new meanings for the delimitation of PNAs, amplifying their conservation efforts with the support of society. In this context lies the purpose of this research, which seeks to identify the perspectives of teachers in public basic education systems regarding the elements that could promote their engagement in educational activities in PNAs. An extensive evaluation instrument was developed and deemed valid (-Cronbach=0.857) based on a stable interaction model between axes and variables (CFI=0.965, RMSEA=0.052, and SRMR=0.060). Statistical contrasts were identified between the scores of teachers who attended and did not attend EE activities in PNAs, both in relation to the variable of conceptions about activities in PNAs (pvalue<10-3) and the internal organization axis of schools for these activities (pvalue=0.019), but not in relation to the axis of external educational management support to schools (pvalue=0.243). In addition, interviews demonstrated that participation in EE activities in PNAs is more closely linked to the subjectivity of teachers who have a strong connection to environmental preservation activities than to the provision of structural conditions for engagement in these activities. Therefore, stimulating such activities will not be achieved solely through changes in project approaches but also through adjustments to structural aspects of teachers' careers and school infrastructure.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Tese_LGA_CORRIG.pdf (6.08 Mbytes)
Publishing Date
2024-03-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.