• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.39.2020.tde-14052021-203514
Document
Author
Full name
Nayana Ribeiro Henrique
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Carbinatto, Michele Viviene (President)
Ferraz, Osvaldo Luiz
Nunomura, Myrian
Souza, Elizabeth Paoliello Machado de
Title in Portuguese
Aula centrada no aluno e aula centrada no professor: experiência na ginástica para todos
Keywords in Portuguese
Ensino-aprendizagem
Ginástica
Ginástica para todos
Pedagogia do esporte
Abstract in Portuguese
Tradicionalmente, os processos de ensino e aprendizagem em diversos setores têm se pautado na centralidade do professor, em que conteúdos, propósitos e atividades estão previamente delineados e são repassados aos praticantes. No âmbito esportivo, soma-se a tal premissa ao viés técnico de aprendizagem de habilidades esportivas. No entanto, importantes teorias vêm discutindo as consequências do referido método e, influenciados pelo viés da Pedagogia do Esporte, os processos centrados no aluno/praticante tem crescido consideravelmente, sobretudo em projetos esportivos com viés formativo e/ou iniciação esportiva. Nele, os aprendizes são ativos, ou seja, têm maior participação em seu aprendizado e em suas próprias responsabilidades. Assim, o objetivo deste estudo foi analisar duas metodologias de ensino (centrada no aluno e centrada no professor) aplicadas a um projeto de ginástica para todos. O estudo caracterizou-se como uma pesquisa-ação participante, com aulas divididas em dois grupos mistos de crianças e adolescentes (6 a 12 anos): turma CA - aulas centradas no aluno; turma CP - aulas centradas no professor. A coleta de dados foi dividida nas seguintes etapas: a) diários de campo, nos quais os monitores e professores registraram por meio da linguagem oral (mídia social WhatsApp) e escrita (e-mail e caderno de anotação) as percepções acerca de cada aula; b) roda de conversa no final de cada aula com pequenos grupos de praticantes (gravadas em vídeos), cada qual realizada por um monitor; c) reunião didático-pedagógica com os monitores, no dia posterior à intervenção - que balizavam as aulas subsequentes; e) e, por fim, grupo focal com dois representantes de cada minigrupo de apresentação pré e após a participação em um festival de GPT. Para a análise dos dados, adotamos a análise temática, com a criação de categorias, inicialmente para cada discurso e, posteriormente, para todas de maneira geral. Para validade e confiabilidade dos dados, durante toda a coleta tivemos o acompanhamento de um critical friend, que emitiu feedbacks externos sobre o processo e tratou de fortalecer nossa neutralidade ao analisar cada método. Antes das reuniões didático-pedagógicas, cada pesquisador analisava as entrevistas dos praticantes e diários dos demais colegas para explanar os temas mais salutares. Posteriormente, cruzávamos as informações e chegávamos a temáticas mais recorrentes. Os resultados indicaram 3 aspectos a serem discutidos: 1) Os 4F's, 2) Composição Coreográfica e 3) O desafio do processo ensino-aprendizagem: Mediação. Apoiados nos resultados deste estudo, podemos assumir que o ensino centrado no aluno proporcionou reflexão sobre as próprias ações no grupo, senso de coletividade, além de despertar a criatividade e autonomia
Title in English
Student-centered and teacher-centered classes: experiences in gymnastics for all
Keywords in English
Fitness
Gymnastics for All
Sport pedagogy
Teaching-learning
Abstract in English
Traditionally, teaching and learning processes in different sectors have been guided by the centrality of the teacher, in which contents, purposes and activities are previously outlined and are passed on to practitioners. In sports, this premise is added to the technical bias of learning sports skills. However, important theories have been discussing the consequences of the aforementioned method and, influenced by the Pedagogy of Sport bias, the processes centered on the student / practitioner have grown considerably above all, in sports projects with formative bias and / or sports initiation. In it, apprentices are active, that is, they have greater participation in their learning and in their own responsibilities. Thus, the aim of this study was to analyze two teaching methodologies (student-centered and teacher-centered) applied to a Gymnastics for All project. The study was characterized as a participatory action research, with classes divided into two mixed groups of children and adolescents (6 to 12 years old): CA class - classes centered on the student; CP class - teacher-centered classes. The data collection was divided into the following steps: a) field diaries, in which the monitors and teachers recorded through the oral language (social media WhatsApp) and written (email and notebook) the perceptions about each class ; b) conversation circle at the end of each class with small groups of practitioners (recorded on videos), each performed by a monitor; c) didactic pedagogical meeting with the monitors, the day after the intervention - which marked the subsequent classes; e) and, finally, a focus group with two representatives from each mini-group presenting before and after participating in a GfA festival. For the analysis of the data we adopted the thematic analysis, with the creation of categories, initially for each discourse and, later, for all in general. For validity and reliability of the data, throughout the collection we had the follow-up of a critical friend, who sent external feedbacks about the process and tried to strengthen our neutrality when analyzing each method and before the didactic-pedagogical meetings, each researcher analyzed the interviews of the practitioners and diaries of other colleagues to explain the most wholesome topics. Subsequently, we crossed the information and arrived at more recurring themes. The results indicated 3 aspects to be discussed: 1) The 4F's, 2) Choreographic Composition and 3) The challenge of the teaching-learning process: Mediation. Based on the results of this study, we can assume that student-centered teaching provided reflection on the group's own actions, sense of collectivity, in addition to awakening creativity and autonomy
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-05-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.