• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.39.2005.tde-17102023-103512
Document
Author
Full name
Ericka Sant'Ana Federici Trancoso
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Okuma, Silene Sumire (President)
Lefevre, Ana Maria Cavalcanti
Rubio, Katia
Title in Portuguese
Imagem corporal de idosos participantes de um programa de educação física
Keywords in Portuguese
Atividade física
Educação física
Idosos
Imagem corporal
Abstract in Portuguese
O objetivo deste estudo foi o de conhecer a percepção sobre a imagem corporal que idosos têm após participarem de um programa de educação física. Explicada como a representação do corpo em nossa mente, a imagem corporal estrutura-se nas interrelações do sujeito com o meio, com a cultura e com o outro. Com isso, são formadas as representações coletivas, que compõem a imagem do corpo, sendo passível de constantes reconstruções. A articulação desse conceito com evidências teóricas que atestam a atividade física como importante fator na promoção e/ou ampliação do conhecimento do corpo, configurou o pressuposto de que exercícios físicos, em grupo, possivelmente acarretariam interferências na imagem corporal dos participantes. Foram selecionados dezessete sujeitos, de ambos os sexos, com idade média de 65,1 anos, de um programa de educação física para idosos, desenvolvido no curso de Educação Física da Universidade de São Paulo. Os dados foram coletados através de entrevistas semi estruturadas, apoiadas por desenhos coletados em três momentos do Programa. Elegeu-se o Discurso do Sujeito Coletivo como procedimento metodológico de modo a fazer emergir o pensamento coletivo sobre a efetividade da atividade física na recriação da autoimagem. Os resultados apontam para: (1) a atividade física modifica positivamente a imagem corporal de idosos; (2) os idosos mudam a percepção que têm de seu envelhecimento; (3) as representações sociais sobre o corpo do idoso são modificadas positivamente
Title in English
Body image of elderly participants of a physical educational program
Keywords in English
Body image
Elderly people
Physical activity
Physical education
Abstract in English
The purpose of this study was to know about the perception of elderly people body image, after participation in a Physical Educational Program. Defined as the body representation in our mind, the body image is building in the interrelation of the person with the environment, with the culture and the others people. Then, the collective representations are organized and compose the body image, possibly being constantly rebuilt. The link of this concept with theoretical evidences, which prove the importance of physical activity in promotion and/or enlargement of the body knowledge, has configured the presupposed that physical exercise, in group, probably causes body image interferences of the participants. Seventeen people were recruited, both sex and 65,1 of average age, of a Physical Educational Program, developed in the Physical Education course of the University of São Paulo. The data were based on semi-structured interviews, supported for draws collected in three moments of the Program. The Collective Subject Discourse was chosen as the methodological procedure, in order to make emerge the collective thinking about the efficiency of physical education in the body image recreation. The results indicate that: (1) the physical activity modify positively the elderly people body image; (2) the elderly people change their perceptions' aging; (3) the social representations about the elderly people body are positive modified
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-10-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.