• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.39.2001.tde-16022024-105825
Document
Author
Full name
Umberto Cesar Correa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2001
Supervisor
Committee
Tani, Go (President)
Barela, José Angelo
Gobbi, Lilian Teresa Bucken
Manoel, Edison de Jesus
Winterstein, Pedro Jose
Title in Portuguese
Estrutura de prática e processo adaptativo na aquisição de habilidades motoras
Keywords in Portuguese
Aquisição de habilidades motoras
Estrutura de prática
Processo adaptativo
Abstract in Portuguese
Os efeitos de diferentes estruturas de pratica no processo adaptativo na aquisição de habilidades motoras foram investigados em três experimentos nos quais a pratica foi manipulada em termos de variabilidade. 0 delineamento constou de quatro grupos (prática constante, pratica aleatória, pratica constante-aleatória, e pratica aleatória-constante) e de duas fases de aprendizagem (estabilização e adaptação). Nos três experimentos crianças praticaram uma tarefa que consistia em tocar certos alvos de forma sequencial em integração a um estimulo visual. A tarefa foi viabilizada por um aparelho de timing antecipatório para tarefas complexas. O estudo teve os erros absoluto, variável e de execução como medidas de desempenho, e o timing relativo (variável e absoluto) e o tempo de movimento (variabilidade) como medidas relacionadas a macro e da microestruturas da habilidade, respectivamente. Os resultados do experimento 1, no qual a pratica foi manipulada em termos de diferentes velocidades do estimulo visual, mostraram semelhante desempenho para todos os grupos na fase de adaptação, sendo que o grupo de pratica constante-aleatória adaptou-se sem modificação da estrutura, e os demais grupos via modificação e reorganização da estrutura. Os resultados do experimento 2, no qual manipulou-se diferentes padrões sequênciais de resposta, mostraram melhor desempenho na fase de adaptação do grupo de pratica constante- aleatória, sendo que esse grupo foi capaz de modificar a macroestrutura e diminuir sua variabilidade, diferentemente dos demais grupos. No experimento 3, no qual a pratica foi manipulada em termos de diferentes velocidades do estimulo visual e de diferentes padrões de resposta, os resultados também mostraram melhor desempenho na fase de adaptação do grupo de pratica constante-aleatória. Esse grupo foi capaz de modificar sua macro e microestrutura, mas mantendo o mesmo nível de consistência da fase de estabilização, diferentemente dos outros grupos. No seu conjunto, os resultados apontam para um melhor efeito da pratica constante-aleatória no processo adaptativo
Title in English
Practice schedule and adaptive process in motor skill acquisition
Keywords in English
Adaptive process
Motor skill acquisition
Practice schedule
Abstract in English
The effects of different practice schedules in the adaptive process of motor skill acquisition were investigated in three experiments involving different regimes of variability of practice. The experimental design consisted of four practice groups (constant, random, constant-random and random-constant) and two learning phases (stabilization and adaptation). In the three experiments children performed a task that consisted of touching response keys sequentially in conjunction with a visual stimulus. A modified coincident timing apparatus coupled with a serial response task was employed in the three experiments. Overall performance was measured by absolute, variable and sequence errors. Mean and variability of relative timing were measured as a means of evaluating skill's macro-structure whilst overall absolute movement time variability was a measure of micro-structure. In experiment 1, practice involved different velocities of visual stimulus and the results showed similar performance for all groups in the adaptation phase though there were differences in how adaptation took place. The constant-random practice group adapted without changing the macro-structure, while the other groups did change it. Experiment 2 required different sequential response patterns to be performed. The constant-random practice group showed better performance in the adaptation phase. This group was able to modify its structure and reduce the level of variability of components, a behavior that the other groups did not show. In experiment 3 variable practice was manipulated both in terms of different velocities of the visual stimulus and different response patterns. The results showed again a better performance for the constant-random practice group. This group was able to mantain the same level of consistency presented in the stabilization phase, which was quite different from the other groups. Overall results showed a superiority of the constant-random practice group in the adaptive process
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-02-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.