• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.39.1987.tde-07062022-123917
Document
Author
Full name
Bettina Ursula Weissler Ried
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1987
Supervisor
Committee
Preti, Dino Fioravante (President)
Navarro, Maria Alice Magalhaes
Oliveira, Jose Guilmar Mariz de
Title in Portuguese
A linguagem verbal na aula de educação física: suas funções e registros
Keywords in Portuguese
Educação física
Educação física escolar
Linguagem verbal
Abstract in Portuguese
Neste trabalho, estuda-se o uso da linguagem verbal pelo professor na aula de educação física, suas funções e suas variedades, aplicadas ás diversas situações de comunicação. A análise do conceito de educação física e do seu quadro de objetivos permite concluir que a linguagem verbal como meio de comunicação é indispensável para o desenvolvimento das atividades dessa disciplina. Sua função não se restringe á informação. Permite influenciar o comportamento dos alunos e criar o clima emocional necessário á aula. Além disso, contribui para caracterizar o professor como indivíduo e como representante de um papel social. Ao longo desta dissertação, procura-se mostrar que as variedades de linguagem, ou melhor, de registro, estão ligadas ás variedades de situação de comunicação. Numa aula de educação física, distinguem-se três tipos de situação. Em primeiro lugar, aquelas cujo assunto é a aprendizagem motora e nestas a linguagem culta e o vocabulário técnico constituem-se a opção mais adequada, pois permitem uma comunicação precisa e inequívoca, criando o clima de seriedade e concentração necessário á aprendizagem. Em segundo, estariam as situações que tratam da organização da aula. A linguagem coloquial juntamente com o vocabulário técnico popular se revelam como recursos linguístico mais adequados, pois facilitam a comunicação rápida, conferindo á aula de educação física uma imagem descontraída. Finalmente, em situações que tem por tema a transmissão de conhecimento teórico, novamente a linguagem culta e o vocabulário técnico se mostram mais adequados. Ao final, este trabalho procura demonstrar que, se a linguagem culta nem sempre se apresenta como a variedade linguística adequada á aula de educação física, por outro lado, também o emprego sistemático da linguagem coloquial não pode ser considerado ideal. Eria preciso, pois, adequar a linguagem ás exigências particulares da aula de educação física, e ás diferentes situações que nela ocorrem, aproveitando conscientemente as variedades que a linguagem oferece
Title in English
Verbal language in physical education class: its functions and records
Keywords in English
Physical education
School physical education
Verbal language
Abstract in English
This dissertation studies the use of verbal language by teachers in physical education lessons. Its functions and varieties used in different situations of communication. Primarily the analysis of physical education concepts and aims shows that verbal communication is indispensable in that educational process. Its function is not limited to communicating information, but also allows the teacher to influence pupils behavior, and to create the emotional climate required for a particular educational process. Furthermore, it contributes to creating the teachers image both as an individual and as a role performer. The study tries to how language varieties or registers are related to varieties of situation. Whitin a physical education lesson, three types of situation may occur. First, those whose subject is motor learning. In those moments formal language and technical vocabulary should be preferred to warrant precision and inequivocal communication, and to create a climate of seriousness and concentration. Second, those situations whose subject is the organization of activities. Here, colloquial language together with popular technical vocabulary is indicated to facilitate quick communication and to create a relaxed image of physical education. Third, those situations that deal with transmission of theoretical knowledge require technical vocabulary and formal language, also. Finally, this work shows that. If formal language is not the all-around adequate option is physical education linguistic behavior, on the other hand, systematic use of colloquial language is not ideal either. It would be necessary, therefore, that the teacher try to adapt his language to the particular requirements of a physical education lesson, and to the different situations that may occur, by consciously exploiting the varieties offered by verbal language
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-06-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.