• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.39.1981.tde-05102023-142923
Document
Author
Full name
Márcio Monteiro Leite
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1981
Supervisor
Committee
Daiuto, Moacyr Brondi (President)
Andre, Jamil
Massucato, Jose Geraldo
Title in Portuguese
Efeitos da prática mental na aprendizagem de uma habilidade motora
Keywords in Portuguese
Aprendizagem motora
Habilidade motora
Prática mental
Abstract in Portuguese
O objetivo deste estudo foi investigar os efeitos da prática mental como forma de facilitar o aprendizado de uma habilidade motora (lance livre) no basquete. Este estudo foi realizado na Escola de Educação Física da Universidade de São Paulo, segundo semestre de 1980. Os sujeitos do estudo foram 75 crianças do sexo masculino, com idades entre 12 e 14 anos. O experimento durou cinco semanas e foi dividido em duas fases: - Em Na primeira fase todos os alunos participam de um período para habituação à prática física das habilidades motoras consideradas necessárias à posterior prática do lance livre. Esse período teve duração de uma semana - na segunda fase os alunos foram divididos livremente em três grupos experimentais: 1) prática mental; 2) prática física; e 3) combinação de prática física mental. O programa de atividades consistiu - para as três turmas de dez sessões práticas, com duração de 20 minutos cada, durante quatro semanas. A média da variável dependente foi analisada estatisticamente através do teste t, de estudo, mostrando que as metodologias aplicadas nos três grupos foram significativas (p < 0,05). A análise de variância indicou diferenças significativas (p <0,05) entre os grupos de prática física e combinação de prática física e prática mental, em comparação com o grupo de prática mental. A combinação do grupo prática física e prática mental obteve pontuação superior, embora não significativa (p < 0,05) quando comparado ao grupo prática física. Este estudo indica que a prática física da habilidade motora a ser adquirida deve ser muito bem controlada antes de ser aplicada a prática mental para que os iniciantes tenham experiência correta do movimento a ser adquirido. Os sujeitos do grupo combinação de prática física e mental mostraram na execução do lance livre que seus movimentos eram mais coordenados e tinham mais precisão, comparados aos sujeitos dos outros grupos
Title in English
Effects of mental practice on learning a motor skill
Keywords in English
Mental practice
Motor learning
Motor skill
Abstract in English
The purpose of this study was to investigate the effects of mental practice as a way to facilitate the learning of a motor skill (free throw) for basketball. This study was conducted at Escola de Educação Física da Universidade de São Paulo, second semester, 1980. The subject of the study was 75 male children, aged between 12 and 14. The experiment took five weeks having been divided in two phases: - In the first phase all students participate of a period to get used to physical practice of motor skills considered necessary to the posterior practice of free throw. This period had the duration of one week - in the second phase the students were divided freely in three experimental groups: 1) mental practice; 2) physical practice; and 3) combination of mental physical practice. The activities program consisted - for the three groups of ten practical sessions, with duration of 20 minutes each, for four weeks. The dependent variable mean was analysed statistically through test t, of student, showing that the methodologies applied in the three groups were significant (p < .05). The analysis of variance indicated significant differences (p <.05) between physical practice and combination of physical practice and mental practice groups, compared with mental practice group. The combination of physical practice and mental practice group marked a superior score, although not significant (p <.05) when compared to physical practice group. This study indicates that the physical practice of motor skill to be acquired must be very well controlled before being applied the mental practice in order that the beginners have correct experience of the movement to be acquired. The subjects of combination of physical and mental practice group showed in the execution of free throw that their movements were more coordinate and had more accuracy, compared to the subjects of other groups
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-10-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.