• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.31.2022.tde-20072022-150024
Document
Author
Full name
Nathan Yuri Gomes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Simioni, Ana Paula Cavalcanti (President)
Lima Junior, Carlos Rogerio
Dias, Elaine Cristina
Prado, Maria Ligia Coelho
Title in Portuguese
Teatro da memória, teatro da guerra: Maria Quitéria de Jesus na formação do imaginário nacional (1823-1979)
Keywords in Portuguese
Cultura visual
História social da arte
Imaginário nacional
Maria Quitéria de Jesus (1792-1853)
Abstract in Portuguese
A pesquisa tem como objetivo principal discutir o papel das representações visuais de Maria Quitéria de Jesus (1792?-1853) na formação do imaginário nacional brasileiro. O primeiro capítulo discute a gênese da iconografia da combatente na produção de artistas viajantes britânicos. Os dois capítulos seguintes, que enfeixam a primeira parte do trabalho, discutem os contextos de produção e circulação das imagens de outras heroínas que emergiram no século XIX, como a voluntária da guerra contra o Paraguai (1864- 1870) Jovita Alves Feitosa (1848-1867) e a mártir da guerra de independência Joana Angélica de Jesus (1761-1822). A segunda parte da dissertação abre com um capítulo que analisa o processo de institucionalização do culto cívico a Maria Quitéria entre o fim do Segundo Reinado (1840-1889) e a Primeira República (1889-1930), tendo como objetos de análise um conjunto de ações levadas a cabo pelo Instituto Histórico Geográfico Brasileiro, o Instituto Geográfico e Histórico da Bahia e o Museu Paulista. O quinto capítulo e último analisa as reelaborações da memória de Maria Quitéria a partir do seu centenário de morte em 1953. Nesse período, houve um espraiamento da imagem da combatente por meio da articulação entre o poder público (governo civil e militares) e setores da sociedade civil. O capítulo conclui analisando a escolha do Movimento Feminino pela Anistia, atuante no fim da ditadura civil-militar (1964-1985), de transformar Maria Quitéria num símbolo da anistia e contra o autoritarismo.
Title in English
Theater of memory, theater of war: Maria Quitéria de Jesus in the construction of national imaginary (1823-1979)
Keywords in English
Maria Quitéria de Jesus (1792?-1853)
National Imaginary
Social History of Art
Visual Culture
Abstract in English
This research aims to discuss the role of the visual representations of Maria Quitéria de Jesus (1792?-1853) in the formation of the Brazilian national imaginary. The first chapter discusses the genesis of the iconography of the combatant in the British traveling artists production. The two following chapters which form the first part of the work discuss the contexts of production and circulation of images of other heroines that emerged in the 19th century, such as the volunteer in the war against Paraguay (1864-1870), Jovita Alves Feitosa (1848-1867) and the martyr of the war of Independence, Joana Angélica de Jesus (1761-1822). The fourth chapter analyzes the process of institutionalization of the civic cult of Maria Quitéria between the end of the Second Reign (1840-1889) and the First Republic (1889-1930), based on a set of actions carried out by the Instituto Histórico Geográfico Brasileiro, the Instituto Geográfico e Histórico da Bahia and the Museu Paulista. Finally, the fifth chapter analyzes the re-elaborations of Maria Quitéria's memory since her centenary of death, in 1953. In this period, there was a spreading of the image of the combatant through the articulation between the government and civil society sectors. This chapter concludes by discussing how the Movimento Feminino pela Anistia converted Maria Quitéria into a symbol against authoritarianism at the end of the last civil-military dictatorship (1964-1985).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-07-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.