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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.3.2008.tde-17112008-161426
Document
Author
Full name
Renato Luiz Lehnert Portela Cerveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Batalha, Gilmar Ferreira (President)
Moura Neto, Carlos de
Stipkovic Filho, Marco
Title in Portuguese
Caracterização experimental do comportamento mecânico sob solicitação multiaxial em junções de chapas AA2024-T3 soldadas por fricção-mistura ('FSW').
Keywords in Portuguese
Alumínio
Ligas leves
Processos de fabricação (engenharia mecânica)
Resistência dos materiais
Soldagem
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem o intuito de analisar a junção realizada pelo processo de soldagem por fricção-mistura (FSW) pelo do teste de Arcan. É apresentada inicialmente uma revisão bibliográfica dos estudos já realizados nessa área e da teoria relevante. Foram realizados ensaios para avaliar a falha da junta sob carregamento multiaxial quando comparada à falha do material base. Para a realização dos ensaios utilizouse uma máquina de tração com capacidade de 50 kN. Foi projetado e construído um dispositivo de Arcan modificado, que permite a variação do ângulo com o qual a força de tração é aplicada. Os resultados práticos demonstraram as características de resistência da junção por FSW quando sujeita à forças de tração e cisalhamento. Os resultados obtidos servem como base para comparação entre junções feitas por FSW e por métodos convencionais como a utilização de rebites (prática muito comum na indústria aeronáutica).
Title in English
Experimental characterization of the mechanical behaviour under multiaxial loads of AA2024-T3 sheets welded by friction stir welding (FSW).
Keywords in English
Aluminum
Light alloys
Manufacturing processes
Mechanical engineering
Strength of materials
Welding
Abstract in English
The aim of this work is to analyze the junction made by Friction Stir Welding (FSW) using the Arcan test. Initially is presented a review of the studies carried out in this area and the relevant theory for the project. Tests were executed in order to evaluate the failure of the welding under multiaxial loading when compared to the failure of the base material. In order to execute the Arcan Tests, a tensile test machine with nominal capacity of 50 kN was used. A modified Arcan device, that allows an angle variation of the force applied, was developed and fabricated. The practical results demonstrate the FSW joint resistance characteristics when subjected to normal and shear forces. The results obtained serve as basis to compare the junctions made using FSW and conventional joint methods like rivets (very common practice in the aeronautical industry).
 
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Publishing Date
2008-12-12
 
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