• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2007.tde-22032023-071257
Document
Author
Full name
Mauricio Terreo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Carvalho, Marly Monteiro de (President)
Rabechini Junior, Roque
Rotondaro, Roberto Gilioli
Title in Portuguese
O uso de protótipos virtuais na validação de projetos mecânicos complexos: um estudo de caso no setor automobilístico.
Keywords in Portuguese
CAD
Desenvolvimento de produtos
Projeto automotivo
Abstract in Portuguese
O objetivo desta dissertação é investigar os fatores que influenciam o uso de protótipos virtuais na validação de produtos complexos. Adicionalmente, se pretende identificar quais são os fatores inibidores da substituição de um Protótipo Físico (PF) por um Protótipo Virtual (PV). Com base no levantamento bibliográfico identificaram-se os seguintes fatores relevantes para a análise: a utilização de softwares apropriados de CAD e de PLM, além de hardware com capacidade adequada; a existência de um plano de desenvolvimento de novos produtos com processos bem definidos; e a adaptação do time de projetos às ferramentas digitais e ao mundo virtual. A abordagem metodológica adotada foi a de estudo de caso, cuja unidade de análise corresponde foi a área de engenharia do produto de uma empresa do setor automotivo de grande porte. Os questionários foram distribuídos aos colaboradores envolvidos a elaboração de arquivos CAD. Foram obtidos 42 questionários válidos, utilizando um instrumento de pesquisa com questões fechadas, o que permitiu um panorama da percepção da unidade de análise quanto ao uso dos Protótipos Virtuais. Foram feitas também 4 entrevistas com especialistas e responsáveis da área de engenharia do produto. Como conclusão constatou-se a importância dos fatores apresentados anteriormente para a confiabilidade dos protótipos virtuais, pois eles podem influenciar de forma positiva ou negativa o uso do PV em uma empresa do ramo automotivo.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Automotive project
CAD
Product development
Abstract in English
BDTDThe goal of this dissertation is to investigate the factors that affect the use of Virtual Prototype in validation of complex products. In addition, it aims to identify what are the factors affecting inhibition of substitution of Physical Prototype (PF) for Virtual Prototype. Based on bibliographic research there was identified the following factors of relevance for the analysis: the utilization of appropriated CAD and PLM software, besides a well dimensioned hardware; the existence of a new product development plan with well defined process; and the adaptation of the project team to the digital tools and to the virtual world. The methodological approach used was case study, whose analysis unit was the product engineering department of a large automotive company. The questionnaires were distributed to employees working on CAD files. There was get 42 valid questionnaires. Using a research instrument with closed questions, it allowed a wide view of the perception of the Analysis Unit with respect of the use of Virtual Prototypes. There was also made 4 interviews with specialists and responsible for product engineering area. As a conclusion it was verified the importance of previously showed factors to the reliability of virtual prototypes, once they can have positive or negative influence in the use of PV in an automotive company.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-03-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.