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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2023.tde-20102023-150437
Document
Author
Full name
Fernando Pauli de Bastiani
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Caixeta Filho, Jose Vicente (President)
Branco, José Eduardo Holler
Morabito Neto, Reinaldo
Title in Portuguese
Logística de fertilizantes no Brasil: aplicação de um modelo matemático de programação inteira mista para localização de misturadoras.
Keywords in Portuguese
Fertilizantes
Logística
Misturadoras
Otimização
Programação matemática
Abstract in Portuguese
Em 2018, o Brasil era o quarto maior consumidor de fertilizantes, o que confere importância para este que é um dos principais insumos da agricultura brasileira. A complexidade da cadeia produtiva objetivou este estudo a otimizar a logística de fertilizantes no Brasil, utilizando um modelo matemático para a localização de indústrias misturadoras, levando em consideração as principais características de sua rede de transporte. Além disso, cinco cenários foram analisados para o melhor entendimento da logística de fertilizantes. Através dos resultados foi possível estimar os locais e capacidades ótimas para a mistura de fertilizantes no Brasil. Os resultados ainda mostraram que os custos tributários devem ser considerados também como custos logísticos, sendo que foi observada uma grande modificação no perfil de localização das misturadoras e dos fluxos de transporte de fertilizantes. O trabalho também evidencia um grande potencial de aumento na representatividade do Arco Norte nos fluxos de importação de fertilizantes, ressaltando que investimentos nesses portos trazem benefícios logísticos. Ainda assim, o aumento da capacidade atual e as novas infraestruturas para a intermodalidade do transporte de fertilizantes proporcionaram uma redução de 10% no custo logístico da rede de transporte, mostrando a necessidade de investimentos para a diversificação da matriz de transporte de fertilizantes no Brasil.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Fertilizer
Logistics
Mixing industries
Optimization
Abstract in English
In 2018 Brazil is the fourth largest consumer of fertilizers, which gives importance to one of the main inputs of Brazilian agriculture. The complexity of the supply chain led to the optimizain study for fertilizer logistics in Brazil, using a mathematical model for mixing industries location, taking into account the main characteristics of its transport network. In addition, five scenarios were analyzed for a better understanding of fertilizer logistics. Through the results it was possible to estimate the optimal locations and resources for the mixture of fertilizers in Brazil. The results also show that the tax costs must also be considered as a logistical cost, and a great change was observed in the location profile of the mixers and the fertilizer transport flows. This study also shows a great potential for increasing the representation of Arco Norte in fertilizer import flows, emphasizing that investments in these ports brought logistical benefits. Even though, the current capacity increase and the new infrastructure for intermodal fertilizer transport provide a 10% reduction in the logistical cost of the transport network, showing the need for investments to diversify the fertilizer transport matrix in Brazil.
 
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Publishing Date
2023-10-25
 
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