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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2021.tde-10022022-102450
Document
Author
Full name
Rodrigo Barbosa Bronzeri
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Chabu, Ivan Eduardo (President)
Batistela, Nelson Jhoe
Lebensztajn, Luiz
Souza, Gilberto Francisco Martha de
Teixeira, Julio Carlos
Title in Portuguese
Um novo conceito para uma bomba d'água de vazão variável baseada em um acoplamento magnético.
Keywords in Portuguese
Acoplamento magnético
Bomba de vazão variável
Correntes induzidas
Motores de combustão interna
Abstract in Portuguese
Este trabalho apresenta as etapas para validar uma nova topologia de acoplamento magnético com aplicação direta em bombas d'água automotivas. Iniciando pelos estudos analíticos, um modelo em duas dimensões para simulação por elementos finitos foi construído, cuja efetividade foi comprovada com a medição da eficiência de um protótipo. Baseado na tecnologia de acoplamentos magnéticos por correntes induzidas, a quantidade de potência transferida entre eixos pode ser ajustada em função da temperatura operacional desejada para os motores de combustão interna. Essa tecnologia consome menos corrente elétrica em comparação a bombas d'água acionadas por motores elétricos, uma vez que a fonte principal de energia é o motor de combustão. Outra vantagem é o acionamento do eixo de saída com o torque residual, que utiliza o magnetismo gerado pelos ímãs permanentes na ausência de potência elétrica, tornando-se uma função importante para proteção contra superaquecimento em casos de panes elétricas. Os resultados apresentados neste trabalho validam o novo dispositivo e apontam para propostas de melhorias visando aumentar sua eficiência, facilitando assim novos desenvolvimentos e trabalhos futuros.
Title in English
New concept for a variable flow water pump based on a magnetic coupling .
Keywords in English
Automotive water pump
Eddy-current magnetic coupling
Variable flow water pump
Abstract in English
This work presents the steps for validating a new topology of magnetic coupling with direct application in automotive water pumps. Starting from analytical studies, a model in two dimensions for simulation by finite elements was created, whose effectiveness was proven with the performance measured by the construction of a prototype. Based on the eddy current coupling technology, the amount of power transferred can be adjusted according to the desired engine operating temperature. This technology consumes less electrical current in comparison to a motor-driven water pump, since the primary pumping power source is the combustion engine. Another advantage is the residual torque operating mode, that uses the magnetism generated by permanent magnets in the absence of electrical power, which is an important function to protect the engine against overheating in case of an electrical failure. The results presented here validate the concept regarding the controllability of the device and highlights points to improve the machines performance, thus facilitating new developments and future work.
 
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Publishing Date
2022-02-11
 
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