• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2020.tde-07042021-165854
Document
Author
Full name
Gustavo Gil Gasiola
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Dias, Eduardo Mario (President)
Matos, Thiago Marrara de
Melo, Vidal Augusto Zapparoli Castro
Title in Portuguese
Regulação inteligente: estudo sobre a introdução de sistemas automatizados para a fiscalização do transporte rodoviário de produtos perigosos.
Keywords in Portuguese
Administração pública
Direito administrativo
Regulamentação
Sistemas automatizados
Transporte de carga perigosa
Transporte rodoviário
Abstract in Portuguese
Na dissertação, discute-se a fiscalização estatal do transporte rodoviário de produtos perigosos do ponto de vista da regulação inteligente. A regulação pública setorial é entendida como a criação e implementação de regras para determinado setor da atividade econômica. A fiscalização é um dos instrumentos de regulação e corresponde à coleta e processamento de informação para identificar irregularidades e apoiar a intervenção estatal no setor econômico. A partir desse referencial teórico, o quadro regulatório do transporte rodoviário de produtos perigosos foi analisado. Verificou-se que a regulação do setor envolve a atuação e regulamentação de diversos atores, mas que a ANTT desponta como o principal. Para uma compreensão mais ampla, o conceito de regulação inteligente foi analisado por meio de abordagens jurídica e técnica. Dessa forma, regulação inteligente é definida como a regulação aprimorada por meios técnicos. Isso abriu caminho para uma revisão de literatura sobre as alternativas de regulação inteligente para fiscalizar o transporte rodoviário de produtos perigosos. Concluiu-se que existem alternativas possíveis para aprimorar parcialmente a atividade fiscalizatória do transporte rodoviário de produtos perigosos.
Title in English
Smart Regulation: study on the implementation of automated monitoring systems for the transport of dangerous goods.
Keywords in English
Administrative law
Automated systems
Public administration
Transport of dangerous goods (Road)
Abstract in English
In this master's thesis, the state supervision of road transport of dangerous products is discussed from the point of view of smart regulation. Public sector regulation is understood as the creation and implementation of rules for a certain sector of economic activity. The state supervision is one of the instruments of regulation and corresponds to the collection and processing of information to identify a violation of the regulation and to support state intervention in the economic sector. The regulatory framework of road transport of dangerous products was analyzed with this theoretical background. The regulation of the road transport of dangerous products involves several actors, but the ANTT is the main one. To a broader understanding, legal and technical approaches were applied to analyze the concept of smart regulation. Thus, smart regulation is defined as the improvement of regulation through technology. This opened the way for a literature review on alternatives to smart regulation to improve the state supervision of road transport of dangerous goods. It was concluded that there are possible alternatives to partially improve the state supervision of road transport of dangerous products through technology.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-04-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.