• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2005.tde-29012024-111646
Documento
Autor
Nombre completo
Andréia Regina Pereira
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2005
Director
Tribunal
Lopes, Roseli de Deus (Presidente)
Lobo Netto, Marcio
Valente, Ann Berger
Título en portugués
Ambiente de autoria e manipulação tridimensional para educação infantil.
Palabras clave en portugués
Educação infantil
Ensino por computador
Multimídia interativa
Resumen en portugués
As Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC's) estão presentes hoje na maioria dos ambientes escolares. Porém, para que o uso destas tecnologias traga bons resultados e uma melhor qualidade para o processo de ensino/aprendizagem é necessário que sejam projetadas e utilizadas adequadamente. Na Educação Infantil, o uso destas tecnologias começa a ser explorado, porém poucas ferramentas, hoje existentes, adaptam-se aos currículos escolares e aos temas explorados nesta faixa etária. Neste trabalho é proposto um ambiente de autoria e manipulação 3D que possibilite ao aprendiz, ser criativo e expressar suas idéias, dando suporte as suas descobertas e que se adaptem ao currículo que deverá ser explorado. Este sistema busca levar para a criança a possibilidade de expressar seus pensamentos e imaginações de uma forma lúdica e divertida, tornando o processo de aprendizagem mais interessante. Para avaliar a aplicabilidade da proposta, foi implementada a ferramenta LEGAL. Os testes realizados indicam grande potencial no uso deste tipo de ferramenta no ambiente escolar, trazendo contribuições para o processo de aprendizagem, imaginação e criação das crianças.
Título en inglés
Untitled in english
Palabras clave en inglés
Computer teaching
Early childhood education
Interactive multimedia
Resumen en inglés
Information and Communication Technologies (TIC's) are present in most of the scholar environment. However, in order to bring good results and better quality in the teaching/learning process these technologies must be planned and projected appropriately. These new technologies are beginning to be explored in Children Education, but only a few of the existing tools for these target users can be adapted to school curriculum and subjects explored by this age range. To achieve good results, it is important to develop and distribute tools that stimulate children's creativity and allow them to show their ideas, supporting their discoveries and exploring subjects that correspond to their age range and that are studied in their schools. This research proposes a 3D manipulation and authoring environment that allows the learner to be creative and express his ideas, supporting new discoveries and adapt to their curriculum subjects. These systems attempts to lead children to express their thoughts and imagination in an artistic and fun way, making the learning process a lot more interesting. To evaluate the applicability of their proposal, we implemented the LEGAL tool. Several tests with this environment indicated that it has a great potential to be used in school, contributing with the learning process, allowing children to explore their creativity and imagination.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2024-01-29
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.