• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2019.tde-24072020-102229
Document
Author
Full name
Adelmo Antonio da Silva Eloy
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Lopes, Roseli de Deus (President)
Baranauskas, Maria Cecília Calani
Blikstein, Paulo
Title in Portuguese
Contribuições para aplicação de learning analytics no apoio à avaliação em atividades de introdução à programação com Scratch.
Keywords in Portuguese
Aprendizagem (Avaliação)
Computadores (Programação)
Educação básica
Learning Analytics
Pensamento computacional
Scratch
Abstract in Portuguese
A integração da programação de computadores à Educação Básica é uma prática com décadas de experiências e aprendizados, com exemplos de países que têm criado diretrizes cada vez mais específicas para que conhecimentos da área façam parte do percurso formativo das novas gerações. Aspectos como práticas pedagógicas, formação de professores, infraestrutura e avaliação são fundamentais para o sucesso de ações sobre o tema, garantindo que sejam desenvolvidas com intencionalidade e equidade. A presente pesquisa investigou como tecnologias digitais podem contribuir para avaliação de atividades de introdução à programação de computadores. Foram realizados levantamentos bibliográficos e revisões sistemáticas sobre o tema, além de entrevistas com professores que realizam atividades de introdução à programação de computadores utilizando o Scratch. Foi proposta uma estratégia de avaliação de atividades realizadas com a linguagem de programação Scratch, elaborada com base num referencial construcionista, tendo o pensamento computacional como habilidade avaliada e técnicas de learning analytics para geração de insumos para avaliação. A estratégia de avaliação foi aplicada em curso online massivo de introdução à programação com Scratch e, a partir dela, foram realizadas observações, análises e considerações para a construção de modelos e sistemas mais robustos para acompanhamento e avaliação de atividades de introdução à programação.
Title in English
Contributions for applying learning analytics techniques into the assessment of introductory programming activies with Scratch.
Keywords in English
Assessment. scratch
Computational thinking
Computer programming
K-12 Education
Learning analytics
Abstract in English
Integrating computer programming and computational thinking in K-12 Education is a practice with decades of experiences and studies, with an increasing number of nations engaged in promoting learning opportunities in this field for the next generations, which makes it a large-scale challenge. For this, aspects such as teacher training, infrastructure and assessment are essential for its success, ensuring intentionality and equity in them. This study explored how digital technologies can contribute to the assessment of introductory computer programming activities. Systematic reviews on the subject were carried out, as well as interviews with teachers who run computer programming activities using Scratch. A strategy for assessing computational thinking in the context of Scratch programming language was proposed, based on a constructionist perspective and exploring techniques from learning analytics. The strategy was applied in a massive online course about learning to code with Scratch and, from it, observations, analyzes and considerations were made for the design of more robust models and systems for monitoring and evaluation of introductory programming activities.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-07-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.