• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2020.tde-31052021-114333
Document
Author
Full name
Juliana Cesaro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Cozman, Fabio Gagliardi (President)
Munhoz, Hugo Neri
Vasconcelos, Marisa Affonso
Title in Portuguese
Avaliação de Discriminação em Aprendizagem de Máquina usando Técnicas de Interpretabilidade.
Keywords in Portuguese
Discriminação
Inteligência artificial
Teoria dos jogos
Abstract in Portuguese
Preconceitos presentes na sociedade podem criar vieses em modelos aprendidos a partir de dados. Para avaliar a existência de viés, alguns pesquisadores propõem o uso de definições de "justiça", enquanto outros usam técnicas de interpretabilidade. Porém, parece não existir nenhum estudo que compara as medidas de justiça (através de várias definições de justiça) e os resultados de interpretabilidade (através de várias noções de interpretabilidade). Nesse trabalho foi proposto metodologias para examinar e comparar essas técnicas. A ideia ´e avaliar como as medidas de justiça e o resultado de interpretabilidade variam em um modelo com viés e em outro sem viés. O foco foi no uso do SHAP (SHapley Additive exPlanations) como técnica de interpretabilidade, que usa conceito da teoria dos jogos cooperativos para calcular a contribuição de cada atributo em uma previsão gerada pelo modelo; foi apresentado resultados com alguns conjuntos de dados propensos a injustiça. Com os experimentos foi identificado qual a medida de justiça tem relação alta e baixa com o resultado do SHAP, o que auxiliaria a decidir quando é recomendável usar o SHAP como técnica de interpretabilidade ou quando é melhor usar outra técnica.
Title in English
Measuring fairness in machine learning through interpretability techniques.
Keywords in English
Fairness
Feature importance
Interpretability
SHAP
Shapley
Abstract in English
Prejudices present in society and in data can introduce biases in a model. In order to evaluate the presence of bias in machine learning, some proposals use fairness measures, while others use interpretability techniques. However, there seems to be no study that compares fairness measures (across various definitions of fairness) and interpretability results (across various notions of interpretability). In this work, we propose ways to evaluate and compare such notions. The idea is to evaluate how fairness measures and interpretability results vary in a model with bias and another one without bias. We focus in particular on SHAP (SHapley Additive exPlanations) as the interpretability technique, which uses cooperative game theory concepts to calculate each feature contribution in a forecast generated by the model; we present results for a number of unfairness-prone datasets. The experiments allow us to identify the fairness measures with high and low connection with SHAP results, which would help decide when it is recommended to use SHAP as an interpretability technique or when it is better to use another technique.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-06-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.