• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2008.tde-30052008-134942
Documento
Autor
Nombre completo
Luciana Aparecida Martinez Zaina
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2008
Director
Tribunal
Bressan, Graça (Presidente)
Oliveira, José Maria Parente de
Rosatelli, Marta Costa
Ruggiero, Wilson Vicente
Tori, Romero
Título en portugués
Avaliação do perfil do aluno baseado em interações contextualizadas para adaptação de cenários de aprendizagem.
Palabras clave en portugués
Aprendizagem eletrônica
Ensino por computador
Resumen en portugués
A identificação de características que sejam importantes sobre um dado estudante durante o processo de ensino-aprendizagem tem sido alvo de muitos estudos nos últimos tempos. Docentes, coordenadores e pedagogos têm defendido que cada indivíduo possui características particulares e importantes dentro do processo de desenvolvimento do conhecimento. A necessidade de adaptar as estratégias de ensino de acordo com as preferências do aprendiz é uma realidade dentro das salas de aula, sejam estas presenciais ou virtuais. Porém, isto não significa que numa sala de aula deva haver criação de um método para cada aluno, mas sim que se aponte qual a melhor forma de interação para cada um deles construindo grupos de aprendizes com características comuns. Trabalhando desta forma se torna possível identificar perfis de aprendizes dentro de um conjunto de estudantes, possibilitando que se possa trabalhar com conteúdos e ambientes de aprendizagem mais adequados aos aprendizes.O objetivo deste trabalho é apresentar a arquitetura de um sistema que possibilita a criação de cenários de aprendizagem baseados no perfil do aluno. O docente deve indicar as características que devem ser observadas durante as interações do aprendiz em um dado ambiente de aprendizagem eletrônica. Estas características serão modeladas como informações de contexto, permitindo que os pontos definidos como observáveis sejam organizados e modelados de forma a facilitar a monitoração das interações. A classificação do aluno em um determinando tipo de perfil de aprendizagem, previamente definido pelo docente, é realizado considerando-se as informações sobre o contexto da interação e os tipos de perfis de aprendizagem. Para que seja possível construir os cenários de aprendizagem considerando o perfil do aluno este trabalho propõe criar um relacionamento entre os tipos de perfis de aprendizagem e as estratégias de ensino através das categorias descritoras dos objetos de aprendizagem.
Título en inglés
Evaluation of learner profile based on contextual interactions to adaptation of learning scenarios.
Palabras clave en inglés
Context aware computing
Eletronic learning
Learner model
Learner profile
Learning objects
Learning profile
Teaching standards
Resumen en inglés
The identification of characteristics of a given student that are important during the teachinglearning process has been the focus of numerous studies in recent years. Teachers, coordinators and pedagogues have defended the notion that each individual presents particular and important characteristics in the developing knowledge process. The need to adapt teaching strategies to the student's preferences is a reality in classrooms, being physical or virtual classrooms. However, this does not mean that a method should be created for each student in a classroom, but that the best form of interaction for each of them be identified, building groups of learners with common characteristics. Working in this way makes it possible to identify learner profiles within a group of students, allowing one to work with learning contents and environments more suited to the learners. The objective of this work is to present the architecture of a system that allows for the creation of learning scenarios based on the studen profile. The teacher should point out the features which may be observed during the student interaction in a given e-elearning environment. These features are designed as context information, allowing defined observation points to be organized and modeled for facilitating the monitoring of interactions. The student classification in a given learning profile type, defined previously by the teacher, is realized considering information about the context of interaction and the learning profile types. For the learning environment to build the learning scenarios according to the student profile, this work proposes to create a relationship between the learning profile types and the teaching strategies through the description of learning objects categories.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2008-07-03
 
ADVERTENCIA: El material descrito abajo se refiere a los trabajos derivados de esta tesis o disertación. El contenido de estos documentos es responsabilidad del autor de la tesis o disertación.
  • Zaina, Luciana A.M., et al. Adaptive learning in the educational e-LORS system: an approach based on preference categories [doi:10.1504/IJLT.2011.044628]. International Journal of Learning Technology [online], 2011, vol. 6, p. 341-361.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. e-LORS: Uma Abordagem para Recomendação de Objetos de Aprendizagem [doi:10.5753/RBIE.2012.20.1.04]. Revista Brasileira de Informática na Educação [online], 2012, vol. 20, p. 4-16.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Learning Profile Identification Based on the Analysis of the User's Context of Interaction [doi:10.1109/TLA.2011.6030999]. Revista IEEE América Latina [online], 2011, vol. 9, p. 845-850.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Uma abordagem para recomendação de objetos de aprendizagem em ambientes educacionais. ReCeT: Revista de Computação e Tecnologia da PUC-SP, 2010, vol. 2, p. 23-32.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, RUGGIERO, Wilson Vicente, e BRESSAN, Graça. Metodologia para Acompanhamento da Aprendizagem através da Web. Revista Brasileira de Informática na Educação, 2004, vol. 12, nº 1, p. 20-28.
  • BRESSAN, Graça, et al. Analysis and Comparison of Distance Education Environments. In International Conference on Engineering Education, Oslo, 2001. Proceedings of the ICEE 2001 Conference.Oslo : ICEE 2001, 2001. Available from: http://fie.engrng.pitt.edu/icee/papers/335.pdf.
  • CINELLI, Gustavo Bianchi, et al. Acompanhamento de sessões de fórum através da ferramenta Faucon. In WCSCW 2005 Workshop Brasileiro de Tecnologias para Colaboração, Juiz de Fora, 2005. WCSCW 2005 Workshop Brasileiro de Tecnologias para Colaboração. : SBC, 2005.
  • CINELLI, Gustavo Bianchi, et al. Ferramenta para acompanhamento do aluno em cursos a distância através de sessões de fórum. In WCETE 2004, Santos, 2004. Proceedings WCETE 2004 - World Congress on engineering and Technology Education.Santos : COPEC, 2004.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Análise Comparativa de Ferramentas Gerenciadoras de Ensino a Distância. In International Conference on Engineering and Technology Education, Santos, 2002. Proceedings of VII International Conference on Engineering and Technology Education.São Paulo : Senac, 2002.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Designing the student interaction in an eletronic learning. In II Workshop TIDIA, São Paulo, 2005. II Workshop TIDIA.São Paulo : TIDIA-FAPESP, 2005. Available from: http://tidia-ae.incubadora.fapesp.br/portal/documents/external_documents/IIWTF/fullpapers/14914.pdf.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Implementação de Interfaces para Sistemas de Ensino a Distância através da Web. In International Conference on Engineering and Technology Education, Santos, 2002. Proceedings of VII International Conference on Engineering and Technology Education.São Paulo : SENAC, 2002.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, and BRESSAN, Graça. Classification of learning profile based on categories of student preferences [doi:10.1109/FIE.2008.4720344]. In Frontiers in Education Conference, Saratoga Springs, NY, 2008. 38th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. : ASEE/IEEE, 2008.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, and BRESSAN, Graça. Learning objects retrieval from contextual analysis of user preferences to enhance e-learning personalization. In IADIS International Conference WWW/Internet 2009, Roma, 2009. Proceedings of WWW/Internet 2009.Roma : IADIS Press, 2009.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, BRESSAN, Graça, and RUGGIERO, Wilson Vicente. Analysis of Distance Education Environments. In Second International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training, Kumamoto, 2001. Proceedings of Second International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training.Kuramamoto, 2001. Available from: http://www.eecs.kumamoto-u.ac.jp/ITHET01/proc/028.pdf.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, BRESSAN, Graça, and RUGGIERO, Wilson Vicente. Learning Management System of Tidia-AE Project. In Ninth IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, Lima, Peru, 2006. Proceedings of the Ninth IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education.Lima : IASTED, 2006.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, BRESSAN, Graça, and RUGGIERO, Wilson Vicente. Managing users of educational system based on role controls. In II Workshop TIDIA, São Paulo, 2005. II Workshop TIDIA.São Paulo : TIDIA-FAPESP, 2005. Available from: http://tidia-ae.incubadora.fapesp.br/portal/documents/external_documents/IIWTF/fullpapers/14915.pdf.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, BRESSAN, Graça, e RUGGIERO, Wilson Vicente. Aplicação das ferramentas interativas na construção do conhecimento em cursos a distância. In International Conference on Engineering and Technology Education, Santos, 2002. Proceedings of VII International Conference on Engineering and Technology Education.São Paulo : Senac, 2002.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, RODRIGUES Junior, J. F., e BRESSAN, Graça. An Approach to Design the Student Interaction Based on the Recommendation of e-Learning Objects. In 28th ACM International Conference on Design of Communication, São Carlos, 2010. Proceedings of 28th ACM International Conference on Design of Communication. : ACM, 2010.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, RUGGIERO, Wilson Vicente, and BRESSAN, Graça. Tracking the Student Online Learning through a Tree of Objective Questions. In International Conference on Engineering Education, Valencia, 2003. International Conference on Engineering Education Proceedings.Valencia : Escuela Técnica Superior de Ingenieria del Disenõ, 2003.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.