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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2021.tde-10092021-105229
Document
Author
Full name
Paulo Muggler Moreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Tori, Romero (President)
Cardoso, Alexandre
Corrêa, Cléber Gimenez
Title in Portuguese
Tecnologias imersivas na educação: estudos de caso de aplicação de realidade virtual para aprendizado e treinamento na educação superior.
Keywords in Portuguese
Ambientes virtuais
Educação
Imersão
Presença
Realidade virtual
Treinamento
Abstract in Portuguese
As tecnologias de Realidade Virtual (RV) são cada vez mais acessíveis financeiramente, mas também em sua ergonomia, usabilidade, e barreiras técnicas de implementação, manutenção e uso. Pretendemos aqui explorar o potencial dos ambientes imersivos baseados em RV na educação de uma forma geral, tanto para uso instrucional quanto para treinamento, pela possibilidade de colocar os alunos em contato com os conteúdos pertinentes em contextos realistas, a um baixo custo e de forma segura. Para que o seu uso na educação se dê de forma adequada e eficaz, cabe ao meio acadêmico construir argumentos que evidenciem os impactos, potencialidades e limitações do uso destas tecnologias. Visando contribuir com esta construção, realizamos aqui dois estudos de caso, um deles no contexto de uma aula imersiva em sala de aula (Aula Imersiva) e o outro no formato de um treinamento imersivo individual (Treinamento Imersivo). Para a aula imersiva desenvolvemos o conteúdo "Modelos de Iluminação em Computação Gráfica", e para o treinamento imersivo utilizamos o simulador de anestesia odontológica "VIDA Odonto", ambos desenvolvidos no Interlab-USP, com a colaboração do autor e dos demais integrantes da equipe do laboratório. Procuramos explorar correlações entre presença e graus de uso de mídia imersiva, tanto em uma aula expositiva quanto em uma atividade de treinamento prático, bem como estabelecer métricas e atribuir medidas a outros fatores de relevância para a experiência de aprendizado, como a ergonomia e usabilidade dos dispositivos aplicados.
Title in English
Immersive technologies in education: case studies of virtual reality applications for learning and training in higher education.
Keywords in English
Education
Immersion
Presence
Training
virtual environments
Virtual reality
Abstract in English
Virtual Reality technologies are becoming more accessible, in terms of financial costs, but also considering ergonomical and technical barriers for their implementation and use. Therefore, we intend here to explore the potential of VR-based immersive environments as resources for both instructional and training uses in general, as those offer possibilities to place students in realistic virtual contexts, at a low cost and in a safe manner. And to contribute so that the use of immersive technologies in education is done in adequate and effective ways, it befalls the academic community to produce studies that highlight impacts, potentials and limitations in the use of these technologies for educational purposes. Aiming to contribute to this body of research, this project has conducted two case studies, one in an immersive lecture format (Immersive Lecture), and another as an immersive training format (Immersive Training). For the Immersive Lecture study, the content "Illumination Models in Computer Graphics" was developed, while for the Immersive Training study, the dental anesthesia simulator "VIDA Odonto" was utilized. Both environments were developed at Interlab-USP with the author's participation. In these studies we aim to explore possible effects on the perception of presence when different degrees of immersive media and user interfaces are applied, as well as to establish metrics and attribute measurements to other relevant factors to the learning experience, such as the ergonomy and usability of the tools.
 
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Publishing Date
2021-09-10
 
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