• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.3.2007.tde-09012008-162108
Document
Author
Full name
Renato Jorge Galvão Teixeira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Cugnasca, Paulo Sérgio (President)
Alves, Claudio Jorge Pinto
Camargo Júnior, João Batista
Title in Portuguese
Análise do impacto do uso da re-setorização dinâmica na carga de trabalho do controlador de tráfego aéreo por meio de simulações computacionais.
Keywords in Portuguese
Jornada de trabalho (setorização; simulação computacional)
Transporte aéreo (controle)
Abstract in Portuguese
A crescente demanda por transporte aéreo tem provocado um aumento na densidade do fluxo de aeronaves no espaço aéreo. A sobrecarga cada vez maior de aeronaves nos setores estáticos do espaço aéreo, cujos controles são de responsabilidade dos controladores de tráfego aéreo, provoca um estado de alerta constante no gerenciamento do tráfego aéreo. Uma única falha na monitoração e controle dos setores, realizadas pelos controladores de tráfego aéreo, pode por em risco a vida de centenas de pessoas. Para garantir a segurança do espaço aéreo, o controlador de tráfego aéreo tem que realizar várias tarefas no seu dia-a-dia, estando exposto a uma carga de trabalho. Uma das frentes de pesquisas que busca balancear a carga de trabalho dos controladores de tráfego aéreo é a Re-setorização Dinâmica. O objetivo deste trabalho de pesquisa é investigar como se comporta a carga de trabalho dos controladores de tráfego aéreo com a utilização da Re-setorização Dinâmica, tendo como estudo de caso um espaço aéreo brasileiro de alta densidade de aeronaves.
Title in English
Analysis of the impact of the use of dynamic resectorization in air traffic control workload by computational simulations.
Keywords in English
Air traffic (control)
Air traffic control
Dynamic resectorization
Workload
Abstract in English
The growing demand for air transportation has caused an increase in the density of aircraft flow in the airspace. The overload of aircraft in airspace sectors, which are under the air traffic controllers' responsibility, causes a permanent alert state in the air traffic management. A single controller's fault with monitoring and controlling a sector may endanger hundreds of people's lives. The air traffic controller has to perform many activities daily in order to assure safety to the air space, being exposed to a certain workload. The Dynamic Resectorization is a research line in this direction that aims to balance the workload of the air traffic controllers. The goal of this research work is to investigate the behavior of the air traffic controller workload through the use of Dynamic Resectorization, having as a case study a Brazilian air space with high aircraft density.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-02-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2023. All rights reserved.