• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2017.tde-30052008-173032
Document
Author
Full name
Alexandra Eugenia Arellano Guerrero
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Garcia, Renato de Castro (President)
Amato Neto, Joao
Cario, Silvio Antonio Ferraz
Costa, Reinaldo Pacheco da
Motta, Flávia Gutierrez
Title in Portuguese
Interações e transbordamentos de conhecimento: elementos dinamizadores de aprendizagem para PMEs.
Keywords in Portuguese
Aprendizagem
Conhecimento
Inovações tecnológicas
Localização industrial
Pequenas e médias empresas
Abstract in Portuguese
As interações e transbordamentos de conhecimento (spillovers) são elementos essenciais nos processos de aprendizagem, geração de inovações e competitividade da empresa. Para as pequenas e médias empresas (PMEs), esses elementos adquirem importância devido às dificuldades competitivas que lhes são características. Surge então a necessidade de verificar como as PMEs aprendem e adquirem novas competências e novos conhecimentos e de conhecer quais os elementos relevantes para esses processos. O principal objetivo deste trabalho é descrever e analisar as interações e transbordamentos de conhecimentos chaves, que conduzem as PMEs a processos de aprendizagem. Para alcançar esse objetivo foram estudadas PMEs que participam e participaram de programas de apoio à competitividade. As atividades de inovação e exportação, atividades estratégicas para a competitividade de grandes empresas, transnacionais e cadeias globais, ajudaram na escolha dos programas de apoio investigados: incubadoras de base tecnológica e consórcios de exportação. Os objetivos desses programas que delimitaram o estudo foram aumentar a competitividade de empreendimentos inovadores para o desenvolvimento de produtos igualmente inovadores, no caso das incubadoras, e aumentar a competitividade das PMEs e sua participação em mercados externos, no caso dos consórcios de exportação. Dessa forma, a pesquisa foi delimitada as PMEs inseridas no CIETEC, a maior incubadora de base tecnológica do Brasil; as PMEs que participam do Programa Setorial Integrado . PSI, e dos consórcios de exportação, programas da APEX-Brasil. Foi feita ainda uma última delimitação, se escolheram dois casos representativos desses programas, em um mesmo setor e que já apresentassem resultados para análise, o PSI Calçados de Jaú e o consórcio de exportação APEMEBI-Brazon de Birigui. O estudo é uma abordagem qualitativa com aplicação direta de questionários desenvolvidos especialmente para cada tipo de empresa pesquisada, incubada e consorciada. Também foram realizadas entrevistas com diretores de entidades públicas e de apoio, pesquisadores e professores de universidades, centros de pesquisa e institutos de ensino. Os resultados do trabalho apontam que o CIETEC, o PSI Calçados e o consórcio de exportação promovem interações chaves para os processos de aprendizagem, geração e difusão de novos conhecimentos nas PMEs. No caso de empresas incubadas ressalta-se a importância da interação Universidade-Empresa para o desenvolvimento de produtos inovadores, e a capacitação tecnológica das PMEs. No caso do PSI e do consórcio de exportação, observa-se que as interações com clientes e fornecedores (principalmente internacionais) capacita tecnologicamente e prepara as PMEs para exportar. Os resultados da pesquisa também mostram que os transbordamentos de conhecimento são elementos essenciais, nos processos de aprendizagem das PMEs, devido a que possibilitam o acesso a conhecimentos externos. Finalmente, se conclui que os transbordamentos de conhecimento e as interações das PMEs com outros agentes podem ser definidos como elementos dinamizadores nos processos de aprendizagem dessas empresas, especialmente quando inseridos em ambientes nos quais há possibilidades aumentadas de inetrações e existem conhecimentos inerentes ao local.
Title in English
Interactions and spillovers of knowledge: dinamical essential elements of learning process to SME's
Keywords in English
Industrial localization
Knowledge
Learning
Small and medium enterprises - SME's
Technology innovation
Abstract in English
The interactions and spillovers of knowledge are essential elements in the learning process for the generation of innovations and the competitiveness of firms. Those factors acquire a great importance for Small and Medium Enterprises . SME.s, because of the competitive difficulties which characterize them. Then arises the need to verify how SME.s learn and acquire new skills and knowledge; and what are the relevant elements to these processes. The main purpose of the thesis was to describe and analyze the key interactions and spillovers of knowledge that leading to the learning process of SME.s. To achieve this goal, SME.s involved in support programs to competitiveness were studied. The activities of innovation and export, strategic activities for competitiveness of large enterprises, transnational and global chains, helped in the choice of the researched support programs: technology-based incubators and consortia exports. The goals of these programs that delimited the study were: to increase the competitiveness of innovative entrepreneurships to the development of innovative products, in the case of incubators; and increasing the competitiveness of SME.s and their participation in the foreign markets, in the case of consortia export. Thus the search was bounded to the SME.s included in the CIETEC, the largest technology based incubator of Brazil; the SME.s participating in the Integrated Sector Program - ISP, and the export consortia, which are programs of APEX-Brazil. It was also made a final demarcation; from those programs in the same sector, two representative cases were chosen, which already produced results for the analysis: the ISP footwear of Jaú and consortium of export APEMEBI of Birigui. This work is a qualitative approach with direct application of questionnaires developed especially for each type of surveyed companies: incubated and consortium. There were also conducted interviews with directors of public agencies and support, researchers and professors of universities, teaching and research institutions. The main results of the work indicate that the CIETEC, the ISP footwear, and export consortia promote key interactions to the process of learning, generation and dissemination of the new knowledge in SME.s. In the case of incubated companies it is emphasized the importance of university-industry interaction to the development of innovative products, and technology training of SME.s. In the case of ISP and the consortia export, it was observed that the interactions with customers and suppliers (mainly international) train technologically the SME.s and prepare them to export. The results of the research indicate too that the spillovers of knowledge are essential elements to the process of learning of SME.s because possibility to access to external knowledge. Finally, the spillovers of knowledge and interactions of SME.s with others agents can be defined as dynamical elements in learning processes of these companies, especially when placed in environments in which there are increased possibilities of interactions and the are knowledge inherent to the local.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-04-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.