• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.3.2008.tde-13052009-085024
Document
Author
Full name
Cristina Rodrigues de Borba Vieira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Zilbovicius, Mauro (President)
Furtado, João Eduardo de Morais Pinto
Galina, Simone Vasconcelos Ribeiro
Garcia, Renato de Castro
Hiratuka, Célio
Title in Portuguese
Gestão de multinacionais: análise de trajetórias de internacionalização de empresas brasileiras e de estratégias de gestão de subsidiárias.
Keywords in Portuguese
Administração de empresas
Empresas multinacionais
Estratégias mundiais
Internacionalização de empresas
Abstract in Portuguese
As modificações do ambiente competitivo nos mercados consumidores maduros, o aumento do número de empresas competidoras e a aceleração da propagação de novos conhecimentos e tecnologias vêm provocando alterações nas estratégias das empresas e contribuindo para a ampliação do processo de internacionalização. O Brasil está inserido neste processo, ampliando a participação no mercado internacional, com o aumento do número de empresas de capital nacional com subsidiárias no exterior. As empresas decidem pela aquisição e implantação de unidades industriais no exterior com o intuito de ampliar seus mercados e rendimentos. A subsidiária contribui não apenas para o mercado ao qual serve, mas também para outros mercados, tanto como plataforma exportadora quanto como unidade que gera conhecimento a partir do relacionamento com agentes externos. Dado que o processo de internacionalização é importante tanto para empresas quanto para países, o objetivo em questão é entender qual tem sido a trajetória das empresas brasileiras. Dessa forma, este trabalho analisa a gestão das subsidiárias de empresas brasileiras e os diferentes papéis dessas unidades, pretendendo, além de obter um retrato do cenário atual destas empresas, compreender a dinâmica entre matriz e subsidiárias. Para atender aos objetivos foi realizada pesquisa de natureza exploratória e qualitativa, através de estudo de caso de quatro empresas. Foram utilizadas técnicas de entrevista em profundidade, com o apoio de fontes documentais. O trabalho com múltiplos casos foi fundamental para caracterizar as diferenças de estratégias entre as empresas, assim como para justificar a escolha das mesmas. A pesquisa mostrou que não é possível estabelecer um modelo de gestão típico para as subsidiárias, isto é, não existe alinhamento ótimo entre os elementos da estratégia de gestão da empresa atribuição da subsidiária, grau de autonomia dos gestores, nível de transações de conhecimento, nível de atividades técnicas e mecanismos de gestão. Conclui-se que o alinhamento é dependente da estratégia, que por sua vez é estabelecida em função da análise do ambiente econômico.
Title in English
Multinational management - paths of Brazilian companies internationalization and subsidiaries management strategies.
Keywords in English
Brazil
Internationalization of companies
Multinationals
Subsidiaries
Subsidiary management strategies
Abstract in English
The changes in the competitive environment in mature consuming markets, the increase on the number of competing companies and the accelerated propagation of new knowledge and technologies have been producing alterations in company strategies and contributing for the enlargement of internationalization process. Brazil is inserted in this process, extending its participation in the international market by the increase on the number of national companies with subsidiaries abroad. These companies decide for the acquisition and establishment of subsidiaries abroad intending to extend its markets and incomes. These units contribute not only to the market which they serve, but also to other markets, as exporting platform and units that generates knowledge from the relationship with external agents. Given that the internationalization process is important both for companies and countries, the aim of this study is understanding which has been the trajectory of some Brazilian companies. In this way, it was analyzed the management of Brazilian company subsidiaries and the different functions of these units intending to visualize the current scenario of the companies, as well as understanding the dynamics between national headquarters and their subsidiaries. In order to achieve these objectives it was done a qualitative research, through a case study of four companies. Interviewing techniques were used supported by documentary sources. The work with multiple cases was fundamental to characterize different company strategies, as well as to justify the reasons of choice of the companies. The research pointed out that it is not possible to establish a typical model of management for the studied subsidiaries, that is, there is not an excellent alignment between the elements that are part of the management strategy attribution of subsidiary, management mechanisms and levels of managers autonomy, knowledge transaction and technical activities. One may conclude that the alignment depends on the strategy, which on its turn is established by the economic environment analysis.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-07-07
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • VIEIRA, Cristina Rodrigues de Borba, and ZILBOVICIUS, M. Subsidiaries Strategy how headquarters can improve its efficiency. In Euroma 2007 - European Operations Management Association Conference, Ankara, 2007. Proceeedings of Euroma 2007.Ankara : University of Bilkent, 2007.
  • VIEIRA, Cristina Rodrigues de Borba, e ZILBOVICIUS, M. A função estratégica das subsidiárias: análise preliminar de um caso do setor de autopeças. In XXVI ENcontro nacional de Engenharia de Produção, Fortaleza - CE, 2006. Anais do XXVI ENcontro nacional de Engenharia de Produção., 2006.
  • VIEIRA, Cristina Rodrigues de Borba, e ZILBOVICIUS, M. Empresas brasileiras com plantas industriais no exterior. In V Workshop em Internacionalização de Empresas, Rio de Janeiro, 2005. Anais do V Workshop em Internacionalização de Empresas, 2005., 2005.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.