• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.3.2007.tde-13042009-163843
Document
Author
Full name
André Leme Fleury
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Spinola, Mauro de Mesquita (President)
Costa, Sérgio Eduardo Gouvêa da
Laurindo, Fernando José Barbin
Pessôa, Marcelo Schneck de Paula
Reinhard, Nicolau
Title in Portuguese
Alinhando objetivos estratégicos e processo de desenvolvimento em empresas de software.
Keywords in Portuguese
Corporações
Processo de software (desenvolvimento)
Tecnologia (administração)
Abstract in Portuguese
A importância dos sistemas de software segue crescendo para grande parte das organizações. A expansão das funcionalidades viabilizadas com a implantação destes sistemas em produtos manufaturados e a emergência das "mídias digitais", que compreendem conteúdo digital, software e múltiplos canais de acesso ao mercado, são exemplos recentes nos quais os sistemas de software assumiram posição central para a estratégia corporativa. Grande parte das pesquisas realizadas sobre software não considera explicitamente os vínculos existentes entre o mercado no qual estas empresas atuam e seus processos organizacionais; como conseqüência, tanto pesquisa como prática em engenharia de software tendem a ser realizadas de forma neutra, e na perspectiva de um desenvolvedor de software, diferentes atividades de desenvolvimento são consideradas como igualmente relevantes para a obtenção dos objetivos corporativos. Este projeto de pesquisa analisa como acontece o alinhamento entre objetivos estratégicos e o processo de desenvolvimento em empresas de software e propõe um método para garantir que o processo de desenvolvimento encontra-se alinhado com os objetivos do negócio. O método inclui a categorização de diferentes companhias de software de acordo com as suas habilidades principais e a customização da técnica Technology Roadmapping para empresas de software. O percurso metodológico desenvolvido para atingir os objetivos propostos não é convencional e envolve diferentes etapas nas quais a recuperação de teorias, de conceitos e de modelos foi mesclada com atividades de pesquisa para o detalhamento, teste e ratificação dos diversos elementos que vêm a constituir o produto acima mencionado. Os resultados obtidos são consistentes com os objetivos propostos e incluem um referencial para análise da indústria de Telecomunicações, um referencial para análise da indústria de software, incorporando questões sobre mercado, objetivos estratégicos, produtos e serviços e processo de desenvolvimento, e um método de alinhamento entre objeticos estratégicos e processo de desenvolvimento em empresas de software.
Title in English
Aligning strategic objectives and development process at software companies.
Keywords in English
Corporate strategy
Software development process
Technology management
Abstract in English
Software importance is growing fast and consistently for many organizations. The growth of software functionality in manufactured products and the emergence of the digital media, convergent spaces comprehending digital content, software, and multi-channels to the market, are recent examples of organizational changes where software assumed a central position for the corporate strategy. Much of current research about software does not explicitly consider the linkages between the software market and their organizational processes; as a consequence, software engineering practice and research is done in a value-neutral setting, and from a developer point of view, different activities are considered equally important for the achievement of corporate goals. This research project analyzes the alignment between strategic objectives and development process at software companies and presents a method to ensure that the development process is aligned with the corporate capabilities required to exploit future market opportunities. The method includes the categorization of different software companies according to their core capabilities and the customization of the Technology Roadmapping technique for software companies. To achieve the proposed goal it was necessary to develop a different approach, in which theories, concepts and models were tested against empirical initiatives, aiming to validate the different elements that constitute the mentioned result. These obtained results are consistent with the proposed objectives, and include a framework to analyze the telecommunication industry, a framework to analyze the software industry, concerning issues such as market, strategic objectives, products and services and development process, and a method to align strategic objectives and development process at software companies.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
FLEURY_A_L.doc (45.50 Kbytes)
Publishing Date
2009-05-26
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • FLEURY, André Leme, et al. Alinhando objetivos estratégicos e processo de desenvolvimento em empresas de software. Produção (São Paulo. Impresso), 2013.
  • FLEURY, Andre Leme, et al. Customizing the technology roadmapping techique fos software. In PICMET´06 Portland International Center for Management of Engineering and Technology, Istambul - Turquia, 2006. PICMET´06 Portland International Center for Management of Engineering and Technology., 2006.
  • FLEURY, Andre Leme, e SPINOLA, Mauro de Mesquita. Positioning software companies along the volume-variety diagonal. In XXVI ENEGEP, Fortaleza, 2006. XXVI ENEGEP., 2006.
  • FLEURY, Andre Leme, e SPINOLA, Mauro de Mesquita. The State of the Practice in Software Engineering in Brazil. In ENEGEP 2005 - XXV Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Porto Alegre, 2005. Dispon?vel em: www.abepro.org.br/enegep/principal/index.asp.
  • FLEURY, Andre Leme, TONINI, Antonio Carlos, e SPINOLA, Mauro de Mesquita. The State of the Practice in Software Engineering in Brazil. In PICMET´05. Portland International Center for Management of Engineering and Technology, Portland, 2005. Anais., 2005.
  • TONINI, Antonio Carlos, et al. Software development strategic management: a resource-based view approach. In PICMET 2011, Portland, Oregon, 2011. PICMET Portland International Center for Management of Engineering and Technology., 2011.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.