• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2023.tde-09112023-122527
Document
Author
Full name
Mary Anny Moraes Silva Lemstra
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Mesquita, Marco Aurélio de (President)
Andrade, Herlandí de Souza
Musetti, Marcel Andreotti
Title in Portuguese
Indústria 4.0 e o ensino de Engenharia de Produção: uma pesquisa com professores brasileiros e com pesquisadores da indústria 4.0.
Keywords in Portuguese
Competências 4.0
Ensino de engenharia
Indústria 4.0
Transformação digital
Abstract in Portuguese
A indústria 4.0 representa a transformação digital da produção industrial em curso, sendo caracterizada pela intensa automação e digitalização dos processos de manufatura, logística e gestão, e que traz consigo novas tecnologias, como Big Data Analytics, Internet das Coisas, Computação em Nuvem e Manufatura Aditiva. Esta transformação muda a forma como as pessoas trabalham e como os processos são organizados, exigindo um novo perfil de engenheiro de produção. Para alcançar este novo perfil, as escolas de engenharia estão promovendo reformas nos currículos e nas práticas de ensino-aprendizagem. O objetivo desta dissertação é explorar quais são as competências necessárias para que os Engenheiros de Produção atuem em fábricas inteligentes e como incluir as tecnologias da indústria 4.0 nos currículos dos cursos de graduação em Engenharia de Produção. Para isso, este trabalho apresenta dois surveys, um com professores brasileiros e outro com pesquisadores da indústria 4.0. O primeiro survey aborda como incluir as tecnologias 4.0 nos cursos de Engenharia de Produção no Brasil. Um total de 95 professores responderam ao questionário, o que representa 17,9% do total de e-mails válidos. Os resultados mostram que, apesar de grande parte dessas tecnologias serem consideradas importantes na formação do novo engenheiro de produção, a maturidade do ensino dessas tecnologias é ainda, na maioria dos casos, muito baixa. Além disso, existem desafios relacionados a pessoas, equipamentos e instalações, que precisam ser superados para avançar. O segundo survey, direcionado aos pesquisadores, incluiu uma questão sobre as competências do engenheiro de produção para atuar nas fábricas inteligentes e excluiu a questão da maturidade do ensino das tecnologias 4.0 nos cursos. Um total de 70 pesquisadores responderam ao questionário, o que representa 11,1% do total de e-mails válidos. Na opinião dos respondentes, todas as competências apresentadas no survey são importantes para o engenheiro de produção. Tanto os professores como os pesquisadores validaram a lista de tecnologias habilitadoras apresentadas em ambos os surveys. Além disso, os desafios para a efetiva mudança dos cursos são semelhantes nos dois levantamentos. Com relação às estratégias de implantação, a maioria dos respondentes destacou a importância da parceria universidade-indústria. Os pesquisadores também destacaram que as práticas de aprendizagem ativa facilitam a inclusão da i4.0 nos cursos. Por último, assim como os professores, os pesquisadores consideram que as tecnologias da i4.0 devem ser incorporadas nos cursos de Engenharia de Produção. Pela análise dos resultados, observa-se que os dois grupos de respondentes apresentam uma visão comum sobre importância, desafios, estratégias e impactos das tecnologias habilitadoras da i4.0 nos cursos de Engenharia de Produção.
Title in English
Industry 4.0 and industrial engineering education: a survey with brazilian professors and industry 4.0 researchers.
Keywords in English
Competencies 4.0
Digital transformation
Engineering education
Industry 4.0
Abstract in English
Industry 4.0 represents the ongoing digital transformation of industrial production, characterized by intense automation and digitalization of manufacturing process, logistics and management, which brings new technologies such as Big Data Analytics, Industrial Internet of Things, Cloud Computing, and Additive Manufacturing. This transformation changes the way people work and how processes are organized, demanding a new profile of industrial engineers. To achieve this new profile, engineering schools are promoting reforms in curricula and teaching-learning practices. The aim of this dissertation is to explore what skills are necessary for Industrial Engineers to work in smart factories and how to include industry 4.0 technologies in the curricula of graduate courses in Industrial Engineering. For this purpose, this work presents two surveys, one with Brazilian professors and the other one with industry 4.0 researchers. The first survey addresses how to include 4.0 technologies in Industrial Engineering courses in Brazil. A total of 95 professors responded to the survey, representing 17.9% of the total number of valid emails. The results show that, although most of these technologies are considered important in the training of new industrial engineers, the maturity of teaching these technologies is still, in most cases, very low. In addition, there are challenges related to people, equipments and facilities, that need to be overcome in order to move forward. The second survey, directed to researchers, included a question about the competencies of the industrial engineer to work in smart factories and excluded the question of the maturity of teaching 4.0 technologies in the courses. A total of 70 researchers responded to the questionnaire, representing 11.1% of the total number of valid e-mails. In the respondents opinion, all competencies presented in the survey are important for the industrial engineer. Both professors and researchers validated the list of enabling technologies presented in both surveys. In addition, the challenges for effective course change are similar in both surveys. With regard to implementation strategies, most respondents highlighted the importance of university-industry partnerships. The researchers also highlighted that active learning practices facilitate the inclusion of i4.0 in courses. Finally, just like professors, researchers consider that i4.0 technologies should be incorporated into Industrial Engineering courses. By analyzing the results, it is observed that the two groups of respondents have a common view on the importance, challenges, strategies and impacts of i4.0 enabling technologies in Production Engineering courses.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-11-13
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • LEMSTRA, Mary Anny Moraes Silva; DE MESQUITA, Marco Aurélio. Industry 4.0: A tertiary literature review. Technological Forecasting and Social Change, v. 186, p. 122204, 2023.
  • LEMSTRA, Mary Anny Moraes Silva; QUINAGLIA, Eric Alberto; DE MESQUITA, Marco Aurelio. Industry 4.0 Technologies in Industrial Engineering Courses: A Faculty Survey in Brazil. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENGINEERING EDUCATION, v. 38, n. 5, p. 1458-1469, 2022.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.