• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.3.2017.tde-06122017-084855
Document
Author
Full name
Cezar Sayão
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Moraes, Renato de Oliveira (President)
Aristizabal, Catalina Ramirez
Palma, Manuel Antonio Molina
Title in Portuguese
Fatores críticos de sucesso para ferramentas de Business Analytics.
Keywords in Portuguese
Big data
Modelagem de equações estruturais
Tomada de decisão
Abstract in Portuguese
Atualmente vivemos em uma sociedade com a maior quantidade de dados já disponíveis em toda a história, e ao mesmo tempo que ocorre o crescimento desta vasta quantidade de informações dispersas, os ambientes empresariais tornaram-se cada vez mais complexos e competitivos. Nos quais gestores necessitam detectar e, se possível, prever tendências para estruturar planos de ação através de análises simples e/ou, por vezes, extremamente complexas dos dados. Dessa forma, o potencial impacto nas organizações referentes à utilização dessas informações em sua gestão tem chamado a atenção tanto de executivos com de pesquisadores. Esta pesquisa buscou identificar os fatores de sucesso de sistemas de Business Analytics (BA) e avaliar empiricamente suas relações de causalidade, sendo utilizada a metodologia de pesquisa científica de Levantamento tipo Survey e a técnica estatística de Modelagem de Equações Estruturais. Além de contribuir com a expansão do conhecimento relacionado a área de Business Analytics, esta dissertação apresentou uma discussão e proposta de delimitação do conceito de BA frente demais termos relacionados a literatura de sistemas de suporte a decisão (i.e. BI, Big Data e Inteligência Competitiva) e a estruturação de uma ferramenta de mensuração de sucesso de SI de BA baseado no modelo apresentado por Delone e McLean. Após a delimitação do conceito de BA, foi discutido os fatores críticos de sucesso (FCS) presentes na literatura e suas particularidades frente a sistemas transacionais (e.g. Enterprise Resource Planning). Os quais foram estruturados em 3 dimensões e 4 construtos: Tecnologia (Qualidade dos dados), Cultura organizacional (Gestão Baseada em Fatos e Engajamento dos executivos) e Pessoas (Qualidade da Equipe). Nesta análise, a Cultura Organizacional apresentou a maior relevância no sucesso de SI (i.e. Uso da Informação e Impacto Individual) dentre as 3 dimensões. Como alta impacto tanto do engajamento dos executivos, como da Cultura organizacional de gestão baseada em fatos.
Title in English
Critical success factors of business analytics tools.
Keywords in English
Big data
Business analytics
Business intelligence
Decision making process
Structural equation modeling
Abstract in English
We have never lived in a society with such amount of data available where, at the same time of this dispersed information growth, managers and decision makers are facing the most challenging and competitive business environment they have ever seen. Being necessary to detect and, if it is possible, predict trends based on simple and/or complex data analysis in order to structure action plans. In this context, the potential impact of data based management on organizations has increased and have been drawing attention of scholars and executives. This research focused on identify critical success factors of Business Analytics (BA) systems and analyze their causal relationship. It was conducted by survey methodology and the statistical technique selected was structural equation modeling (Partial Least Square). Besides the contribution to the body of knowledge of Business Analytics field, this dissertation presents a theoretical discussion about BA definition, its relationship with order support decision systems terms often present on literature (i.e. Business Intelligence, Big Data and Competitive Intelligence), and a search tool for information system success based on DeLone and McLean model. The proposition of critical success factors of Business Analytics systems were based on a comprehensive literature review and were classified into 3 groups and 4 constructs: Technology (Data Quality), Organizational culture (Fact-based management and Executive engagement) and People (Team knowledge and skill). Organizational Culture showed more relevance on Business Analytics system success (i.e. Information Use and Individual Impact) them Technology and People, with high impact of both constructs (Fact-based management and Executive engagement).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CezarSayaoCorr17.pdf (4.93 Mbytes)
Publishing Date
2017-12-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.