• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2012.tde-06062013-164103
Document
Auteur
Nom complet
Eugenio José Silva Bitti
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2012
Directeur
Jury
Amato Neto, João (Président)
Aquino, André Carlos Busanelli de
Cardoso, Ricardo Lopes
Fleury, Afonso Carlos Corrêa
Fouto, Nuno Manoel Martins Dias
Titre en portugais
Fatores determinantes do crescimento de redes de franquia no Brasil.
Mots-clés en portugais
Ciclo de vida
Estratégia organizacional
Franquia
Incentivos
Monitoramento
Resumé en portugais
Uma das perspectivas pioneiras na explicação do fenômeno franchising é a de que esse formato organizacional proporciona crescimento rápido de redes de unidades de negócio. No entanto, poucos trabalhos empíricos discutem os determinantes do crescimento de redes de franquia. Diferenças entre os setores da indústria e entre as características das redes estão relacionadas a fatores de influência distintos, os quais carecem de investigação. Neste trabalho, 376 redes associadas à Associação Brasileira de Franchising (ABF) foram analisadas para verificar alguns dos determinantes do crescimento do número de unidades na rede. Evitando taxonomias arbitrárias, o estudo segrega as redes em grupos de comportamento estratégico. Tal comportamento deriva diretamente da especificidade de ativos desenvolvidos ao longo do ciclo de vida das redes (efeito path dependence). Testou-se em seguida se o crescimento é afetado pela perspectiva de risco moral de franqueados e pela variação nos incentivos estabelecidos pela rede. Os resultados apontam para efeitos benéficos da reputação e experiência de redes maduras em sua relação com franqueados. Além disso, são obtidos alguns novos insights sobre a relação de redes de franquia com o setor de shopping centers e a presença cada vez maior de redes de franquia em mercados emergentes no cenário brasileiro.
Titre en anglais
Determinants of growth of franchised chains in Brazil.
Mots-clés en anglais
Firm strategy
Franchising
Incentives
Live-cycle
Monitoring
Resumé en anglais
A traditional claim about franchising phenomenon is that this arrangement provides faster networks growing. However, few studies investigate the determinants of growth of franchised chains. Distinctions between both industries and franchise chains issues are related to different influencing factors, which needs further research. In this study, 376 networks associated with the Brazilian Franchising Association (ABF) were analyzed in order to identify some of the determinants of chain size growth (the number of chain's outlets). While it avoids arbitrary taxonomies, the study secretes sample chains into strategic behavior groups. Such a behavior derives directly from the assets specificity developed during the life-cycle of franchised chains in the sample (path dependence effect). Tests were applied checking whether growth is affected by the prospect of franchisees moral hazard, as to the variation in the incentives mechanisms established by franchisors. The results suggest beneficial effects of both reputation and experience in mature chains related associated franchisees. Additionally, the study provides some new insights into the franchise and shopping malls industry interaction, and the increasing presence of franchise networks in emerging markets in the Brazilian scene.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2013-06-12
 
AVERTISSEMENT: Le matériau se réfère à des documents provenant de cette thèse ou mémoire. Le contenu de ces documents est la responsabilité de l'auteur de la thèse ou mémoire.
  • BITTI, E. J. S., AMATO NETO, J., e AQUINO, A. C. B. Monitoramento e coordenação em redes de franquia: dispersão geográfica e automação impactando o mix contratual. Revista de Contabilidade e Organizações, 2013, vol. 7, p. 3-13.
  • BITTI, E. J. S., AMATO NETO, J., and AQUINO, A. C. B. Vector of influence on the mix of contract franchise network in Brazil: geographical dispersion vs. automation. In INTERNATIONAL ANNUAL EUROPEAN OPERATIONS MANAGEMENT ASSOCIATION (EurOMA) CONFERENCE, 17., Porto, 2010. Book of abstracts.Porto : Universidade Católica Portuguesa/ EurOMA, 2010. Abstract.
  • BITTI, E. J. S., AMATO NETO, J., and AQUINO, A. C. B. Vector of influence on the mix of contract franchise network in Brazil: geographical dispersion vs. automation. In INTERNATIONAL ANNUAL EUROPEAN OPERATIONS MANAGEMENT ASSOCIATION (EurOMA) CONFERENCE, 17., Porto, 2010. Proceedings: Managing operations in service economies.Porto : Universidade Católica Portuguesa/ EurOMA, 2010.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.