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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2010.tde-04042023-151129
Document
Author
Full name
Cláudia Aparecida de Mattos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Laurindo, Fernando José Barbin (President)
Diniz, Eduardo Henrique
Mendes, Juliana Veiga
Moraes, Renato de Oliveira
Pessoa, Marcelo Schneck de Paula
Title in Portuguese
Virtualidade das organizações e a percepção de desempenho dos gestores: um estudo quantitativo em empresas de manufatura
Keywords in Portuguese
Tecnologia da informação (Administração; Desempenho)
Abstract in Portuguese
As novas tecnologias estão mudando a forma como as empresas operam, através da virtualização dos processos de negócios, da integração da cadeia de fornecedores e da interação com o cliente. Ao permitir a conexão de processos e a interoperação de sistemas, a Tecnologia da Informação (TI) tornou-se um instrumento essencial nessa transformação, otimizando estruturas existentes e apoiando novas estruturas organizacionais. Nesse cenário, em face do desenvolvimento tecnológico, aplicar características virtuais surge como um meio de as empresas se diferenciarem e criarem valor para seu negócio. Assim, o objetivo geral da pesquisa consistiu em estabelecer um entendimento da virtualidade como um construto mensurável e trabalhar a relação entre virtualidade e percepção de desempenho por parte dos gestores, sendo o foco do estudo as empresas do setor de manufatura. Nesse contexto, o ponto primordial do trabalho foi identificar as dimensões e variáveis relacionadas à virtualidade das organizações e estabelecer uma relação causal com medidas de percepção sobre os indicadores de desempenho tanto operacional quanto financeiro das empresas. Para o desenvolvimento desta pesquisa, aplicou-se o método qualitativo combinado com o método quantitativo. Em conclusão, este estudo tem as seguintes contribuições gerenciais. Fundamentalmente, evidencia empiricamente um modelo tridimensional para explicar a virtualidade de uma organização, assim como um meio para avaliar o sincronismo no processo de virtualização de uma organização. Outro ponto importante é que o estudo orienta a respeito da necessidade de uma integração interna bem estruturada, com um banco de dados único e com aplicativos que tornam possível a transmissão, a integração e o processamento de dados originários de fornecedores e clientes.Destaca-se também em termos de contribuição deste trabalho a abordagem em torno das características virtuais que as empresas estão aplicando em suas operações, refletindo as suas escolhas conforme a estratégia adotada e o impacto no desempenho organizacional.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Information technology
Performance
Virtual organizations
Virtuality
Abstract in English
Advances in information technology are changing the way businesses operate, through the virtualization of business processes, integration of supply chain and customer interaction. Information Technology (IT) has become an essential tool in this transformation, optimizing existing structures and supporting new organizational structures. In this scenario, due to technological development, implement features virtual emerges as a means for firms to differentiate and create value for your business. In this context, the objective of this study is that it helps to lend conceptual clarity about virtuality as a measurable construct and study the relationship between virtuality and perception of performance by managers, being the focus of the study companies in the manufacturing sector. The main point of this study was to identify the dimensions and variables related to virtual organizations and establish a causal relationship with measures of perception of the performance indicators both operational and financial companies. This research evolved in two phases, the qualitative method combined with the quantitative method. This study has important Managerial implications for practice. t Fundamentally, the study shows a three dimensional model to explain the potentiality of an organization as well as a means of assessing the timing in the process of virtualizing an organization. Another important point is that the study guides about the need for internal integration and structured, with a single database and applications that make possible the transmission, processing and integration of data originating from suppliers and customers. It also stands out in terms of contribution of this work the approach around the virtual features that companies are putting in their operations, reflecting their choices.
 
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Publishing Date
2023-04-04
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • KISSIMOTO, K.O., MATTOS, Claudia Aparecida de, and LAURINDO, F. J. B. Fostering customer participation in personalization and co-creation initiatives - Brazilian experiences. In ICPR-AR 2012 (International Conference of Production Research America´s 2012), Santiago, 2012. Proceedings of ICPR-AR 2012.Santiago : USACH, 2012. Available from: http://icpr2012.usach.cl/.
  • MATTOS, Claudia Aparecida de, and LAURINDO, F. J. B. E-collaboration technologies in the supply chain and its impact on perception of performance: Quantitative study in Brazilian companies. In ICPR-AR 2012 (International Conference of Production Research America´s 2012), Santiago, 2012. Proceedings of ICPR-AR 2012.Santiago : USACH, 2012. Available from: http://icpr2012.usach.cl/.
  • MATTOS, Claudia Aparecida de, and LAURINDO, F. J. B. Implementation of infomediaries into an existing supply chain: Brazilian Cases. In EUROMA 2009 - 16th International Annual EurOMA Conference, Gotemburgo, 2009. Proceedings of 16th International Annual EurOMA Conference.Gotemburgo : EUROMA, 2009.
  • MATTOS, Claudia Aparecida de, and LAURINDO, F. J. B. Virtuality of Organizations and Performance: A Quantitative Study in Brazilian Manufacturing Firms. In EUROMA 2011 - 18th International Annual EurOMA Conference, Cambridge, 2011. Proceedings of 18th International Annual EurOMA Conference.Cambridge : University of Cambridge, 2011.
  • MATTOS, Claudia Aparecida de, e LAURINDO, F. J. B. A Contribuição da Tecnologia da Informação (TI) na Gestão das empresas de manufatura: Aplicativos adotados, trajetória e resultados. In ICPR AMERICAS 2010 - 5th Americas International Conference on Production Research, Bogota, 2010. Proceediggs of ICPR AMERICAS 2010.Bogota : ICPR, 2010.
  • MATTOS, Claudia Aparecida de, e LAURINDO, F. J. B. Contribuição da Tecnologia da Informação na gestão da cadeia de suprimentos: Trajetória e resultados. In SIMPEP 2009 - XVI Simpósio de Engenharia de Produção, Bauru, 2009. Anais - SIMPEP.Bauru : UNESP, 2009. Dispon?vel em: http://www.simpep.feb.unesp.br/.
  • MATTOS, Claudia Aparecida de, e LAURINDO, F. J. B. O PAPEL DA TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO (TI) NA INTEGRAÇÃO DA CADEIA DE SUPRIMENTOS E O IMPACTO NO DESEMPENHO. In ENEGEP 2012 - XXXII Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Bento Gonçalves, 2012. Anais do ENEGEP 2012.Rio de Janeiro : ABEPRO, 2012.
  • MATTOS, Claudia Aparecida de, e LAURINDO, F. J. B. The role of Information Technology on supply chain integration and its impact on the performance: a Quantitative study in Brazilian Manufacturing Companies. In ICPR 2013 - 22nd International Conference on Production Research, Foz do Iguaçu, 2013. Proceedings of ICPR 2013 - 22nd International Conference on Production Research.Curitiba : IFPR, 2013.
  • MORAES, Renato de Oliveira, et al. Estratégia e Inovação em empresas de TI. In Vanderli Fava de Oliveira, Vagner Cavenaghi, e Francisco Soares Másculo. Tópicos Emergentes e Desafios Metodológicos em Engenharia de Produção:Casos, Experiências e Proposições - Volume III. Organizador. Rio de Janeiro : ABEPRO, 2010{Volume}, p. 293-338.https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3136/tde-04042023-151129/
  • VIEIRA, J. G. V., et al. Colaboração na Supply Chain. In Vanderli Fava de Oliveira, Vagner Cavenaghi, Francisco Soares Másculo. Tópicos Emergentes e Desafios Metodológicos em Engenharia de Produção: Casos, Experiências e Proposições. Organizador. Rio de Janeiro : ABEPRO, 2011{Volume}. cap. 4, p. 15-88.https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3136/tde-04042023-151129/
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