• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.1995.tde-30112023-145252
Documento
Autor
Nombre completo
Jairo Humberto Cabrera Tovar
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 1995
Director
Tribunal
Taniguchi, Celio (Presidente)
Nishimoto, Kazuo
Sotelo Junior, José
Título en portugués
Análise dos critérios de estabilidade de embarcações pesqueiras, considerando ondas de popa e ventos severos.
Palabras clave en portugués
Embarcações (Segurança)
Resumen en portugués
Apresentou-se, inicialmente, dados estatísticos de ocorrências de acidentes da atividade pesqueira mostrando o alto risco que esta representa. Assim analisaram alguns dos fatores de maior influencia desfavoráveis na segurança da embarcação em relação ao naufrágio, considerado aqui o mais grave dos acidentes. Efetuou-se um estudo da evolução dos diversos critérios de estabilidade, apresentando-se uma proposta de critério para a condição de ondas de popa e desenvolveu-se o programa de computador estável, que permite automatizar o calculo e a verificação da estabilidade intacta, estabilidade em ondas de popa e dos efeitos de superfície livre e de balanço e ventos severos sob as varias condições de serviço. Os critérios de estabilidade foram baseados nas convenções e regulamentos da imo (international maritime organization) e o critério para a condição de ondas de popa em aproximações derivadas de análise de regressão. Para a verificação dos resultados da estabilidade em ondas de mares de popa, da análise anterior, efetuou-se uma análise baseada na hipótese de froude-krylov, considerando o efeito de Smith e as correções da arfagem e caturro devido as ondas na embarcação, desenvolvendo-se a partir desta teoria, o programa de ondas que calcula os braços de endireitamento em ondas. Simulou-se um casco de uma embarcação pesqueira na aplicação dos programas desenvolvidos.
Título en inglés
Untitled in english
Palabras clave en inglés
Vessels (Security)
Resumen en inglés
This assignment of stability criterion analysis of fishing vessels considering after waves and severe winds has the objective to discuss the stability criterions proposed for this type of vessesl. Aiming to develop a method to calculate and verify the intact stability, it was taken into consideration the effect of the after waves, free surfaces and the severe Wind and rolling criterion. Initially, it was presented statistic data of incidentes of acidentes in the fishing activity showing the high risk that it represents. Consequently, it was analyzed some of the factors of major influence unfavorable to the security of vessel in relationship to the capsize, considered here the most grave accident. It was effectuated a study of the evolution of the various stability criterions, showing a proposal of criterion for the condition of after waves and developing a computer ESTAVEL program, which allows to automatize the calculation and verification of the intact stability, stability in after waves and the effects of free surfaces and the severe Wind and rolling under the various servisse conditions. The stability criterions were based on the conventions of the IMO statutes (International Maritime Organization) and the criterion for the after waves condition in derivative approximations of the regressing analysis. For the verification of the results of stability in sea after waves of the previous analysis, it was realized a theoretical analysis based on the Froude-Krylov theory, considering the Smith effect and the heving and pitch corrections due to the vessels waves, developing from this theory the ONDAS program which calculates the righting arms in waves. It was simulated a hull of a fishing vessel applicating the developed programs, analyzing and comparing the results. Furthermore, it was displayed a manual guide, making it possible, therefore, the utilization of the ESTAVEL program.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2023-11-30
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.