• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.1999.tde-27022024-133347
Document
Author
Full name
Douglas Tacla
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1999
Supervisor
Committee
Botter, Rui Carlos (President)
Brinati, Marco Antonio
Júnior, Orlando Fontes Lima
Title in Portuguese
Estudo para otimização de rotas no transporte rodoviário de cargas granelizadas na indústria química.
Keywords in Portuguese
Caminhões
Programação linear
Transporte de carga
Abstract in Portuguese
O objetivo deste trabalho é propiciar ao Operador Logístico, atuante no segmento de transportes, um planejamento ótimo para gestão e dimensionamento de uma frota de caminhões tanques especializados em transporte a granel. A pesquisa realizada para essa Dissertação de Mestrado propõe métodos para promover o aproveitamento de rotas compostas viáveis sob o ponto de vista operacional e de compatibilidade entre os produtos transportados, buscando minimizar os custos de transporte e otimizando a utilização de cada caminhão transportando carga, diminuindo assim seu deslocamento improdutivo. A proposta consiste na elaboração de um modelo de programação linear, baseado em alterações do modelo clássico de transportes, que aborda todas as características técnicas, operacionais e econômicas do transporte de cargas perigosas, e sua implementação num caso real com uma significativa base de dados. Visando dar maior consistência ao método, introduz-se uma heurística que contempla as janelas de tempo impostas pelas restrições do mercado. Os resultados obtidos demonstram a eficácia da proposta, a medida que com a implementação das rotas compostas traz, para a base de dados considerada, efetiva redução de distância total percorrida e da frota utilizada, e conseqüente aumento da produtividade. A materialização dos ganhos apontados com composição de rotas depende da atuação do Operador Logístico, cuja atuação é discutida nesse trabalho e que deve interagir nos processos técnicos, econômicos e na integração do transporte de todos os produtos envolvidos.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Freight transport
Linear programming
Trucks
Abstract in English
The present dissertation intend to provide for the Logistics Operator, which also operates in a cargo transport Market, an ideal planning to manage and evaluate a specialised fleet of tank trucks. The research (that) was developed for this dissertation presentes methods to achieve the utilization of possible composed routes from an operational point of view and compatibility between transported products, seeking for the minimum transpoirtation cost, in order to get the maximum productivity of each truck transporting cargo, in addition reducing the truck travel without cargo. The ai mis to develop a linear program model, which considers all technical, operational, and economics characteristics from dangerous cargo transport, furthermore the application of this model in a real case study, whose has got an expressive data base. To effective the advantages is necessary more then composse routes, but also interaction of Logistics Operator with technical and economic process, and seek for integrating all products are involved.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-02-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.