Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.1989.tde-25062024-142557
Document
Author
Full name
Claudio Mueller Prado Sampaio
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1989
Supervisor
Committee
Nishimoto, Kazuo (President)
Sphaier, Sergio
Tachibana, Toshi Ichi
Title in Portuguese
Estudo de aspectos hidrodinâmicos em embarcações de planeio.
Keywords in Portuguese
Embarcações
Hidrodinâmica
Abstract in Portuguese
Neste capitulo apresenta-se um estudo sobre os aspectos hidrodinâmicos mais importantes no projeto de embarcações de semideslocamento e de planeio. Inicia-se com uma breve introdução da importância das embarcações de alto desempenho nos dias de hoje apresentando-se, em seguida, algumas considerações sobre as formas mais adequadas para o casco em função de diferentes requisitos de projeto, sobre a importância da inclusão dos diferentes componentes dos esforços atuantes na obtenção do equilÃbrio e sobre alguns problemas especÃficos associados a estas embarcações quando em alta velocidade. No capÃtulo seguinte estuda-se o problema da instabilidade longitudinal e desenvolve-se um programa de computador para sua estimativa. Implementa-se uma modificação que resulta em resultados mais adequados para uma determinada faixa de velocidades. Por fim analisa-se o comportamento em ondas de proa destas embarcações em alta velocidade. Neste último item implementa-se um programa de computador e efetua-se uma análise dos diferentes coeficientes na tentativa de melhorar a estimativa das acelerações de impacto.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Hydrodynamics
Vessels
Abstract in English
This dissertation shows important hydrodynamic considerations for the design of semidisplacement and planning boats. Initially some comments on the reasons of todays growing interest on high performance boats are given. Following, some aspects related to the geometric hull form optimization, for specific design requirements, are described. The next two comments show the importance of a precise estimation of the various forces in the determination of the equilibrium position and some specific problems associated with the behavior at high speed. In the third chapter the problem of porpoising is analysed and computer program developed. A modification is introduced in the original method and results in a better estimation of the critical angle for a range of speed coefficients. Finally, through the computer program implementation, the head sea behavior at high speed and in regular waves is studied. Based on this program an analysis of the various coefficients is undertaken in an effort to improve and understand the reasons of the poor impact acceleration results.
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Publishing Date
2024-06-26