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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.1996.tde-22052024-105958
Document
Author
Full name
Afonso Celso Medina
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1996
Supervisor
Committee
Brinati, Marco Antonio (President)
Botter, Rui Carlos
Gualda, Nicolau Dionisio Fares
Title in Portuguese
Modelos para dimensionamento de frota e localização de embarcações para atendimento de acidentes marítimos.
Keywords in Portuguese
Acidentes marítimos
Incêndio
Abstract in Portuguese
Modelos para determinar a localização e o perfil de uma frota especializada no combate ao incendio, de modo a garantir o atendimento adequado aos acidentes esperados em um campo de prospecção de petróleo. Revisão bibliográfica de modelos para localização de bases para atendimento de emergência, indica as formas usuais de abordagem de problemas semelhantes. Para a modelagem do problema, duas formas de análise são consideradas: um modelo determinístico de programação inteira e um modelo probabilístico. O determinístico parte da localização geográfica e do porte das plataformas e determina, entre as embarcações disponíveis, o perfil e a localização da frota que garanta o atendimento de cada plataforma dentro de padrões estabelecidos e minimize o custo de operação da frota. O probabilístico parte de uma solução inicial do perfil e da localização das embarcações e, mediante a estimativa das taxas de ocupação de cada embarcação, propõe possíveis melhorias na localização da frota, com o objetivo de maximizar a probabilidade de atendimento das plataformas. Um modelo de simulação foi elaborado para validação dos resultados obtidos pelo modelo probabilístico. São apresentados resultados computacionais dos dois modelos. Os resultados obtidos indicam a utilidade de cada modelo não só para uma solução racional do problema de localização mas, também, para a análise do desempenho da frota.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Fire
Maritime accidents
Abstract in English
The increasing degree of use of maritime resources claims the establishment of a modern protection and assistance system to prevent and control maritime acidentes. The usual safety systems for maritime accidents, generally, have the aid of specialized fleets in the attendance. This work presents models to determine the location and the profile of a specialized fleet for fire fighting, in order to guarantee the adequate attendance to expected accidents in a marine oilfield. A bibliographic review of models for emergency bases location indicates the usual ways to analyse similar problems. The modelling the problem, two means of analysis are considered: a deterministic modelo f integer programming and a probabilistic model. Considering the geographic location and the size of platforms as input data, the deterministic model establishes, among the available vessels, the fleet profile and location in order to minimize the fleet cost assuring the attendance to each platform within the standard requirements. The probabilistic model starts from a given solution for the fleet profile and vessel location and, by means of estimating the utilization factors of each vessel, proposes possible improvements in the fleet location, in order to maximize the probability of attending the accidents. A simulation model was elaborated to validate the results from the probabilistic model. Computational results from both models are presented. The obtained results indicate the usefulness of every model, not only to a rational location problem solution, but also, to the analysis of the operational fleet performance.
 
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Publishing Date
2024-05-22
 
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