• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2001.tde-21022024-150608
Document
Author
Full name
Ricardo Colalillo
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2001
Supervisor
Committee
Dias, Carlos Alberto Nunes (President)
Ruggieri, Claudio
Souza, Gilberto Francisco Martha de
Title in Portuguese
Modelagem paramétrica de rodas automotivas visando análise de fadiga rotativa de disco.
Keywords in Portuguese
Rodas
Segurança de veículos
Veículos rodoviários
Abstract in Portuguese
Rodas automotivas, como um dos mais importantes itens de segurança em veículos rodoviários, são responsáveis, através de pneumáticos, por realizar a transferência de esforços entre a superfície de contato e o veículo. A diversidade de cotas e peculiaridades geométricas presentes em rodas automotivas dificultam o desenvolvimento de formulações analíticas capazes de resolver satisfatoriamente os problemas inerentes ao projeto. Estas são, então, baseadas em correções empíricas construídas, em grande parte, através de métodos experimentais, que resultam em níveis nem sempre aceitáveis de precisão, exigindo a adoção de altos coeficientes de segurança e a realização de inúmeros ensaios experimentais comprobatórios. O presente trabalho objetiva desenvolver uma ferramenta de projeto apta à geração de modelos parametrizados de rodas automotivas, no contexto de cálculo, através do Método dos Elementos Finitos (MEF). Um outro objetivo deste trabalho é o de facilitar a utilização do MEF, por engenheiros e projetistas que trabalhem no dia-a-dia da engenharia do produto, sem exigir destes profissionais excessiva especialização como analista numérico, que muitas vezes conhece pouco do produto apesar de ter bom conhecimento do MEF. Assim sendo, poderá haver redução nos custos de mão de obra, já que se reduz a demanda por pessoas com a qualificação mais elevada, tal como o seria necessário para preparar modelos de Elementos Finitos e analisar resultados segundo o procedimento convencional, não parametrizado. A existência de uma ferramenta paramétrica possibilita aumentar a quantidade de soluções a serem testadas antes da execução final do projeto, podendo gerar um produto final mais seguro e competitivo quanto a custos e prazos de desenvolvimento, minimizando a quantidade dos testes necessários. Especificamente, este trabalho trata da implementação da Modelagem Paramétrica no âmbito do MEF, visando a simulação em ) ) computador dos testes de fadiga rotativa de disco, nos moldes em que estas são propostas como instrumento de certificação de rodas automotivas.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Road vehicles
Vehicle safety
Wheels
Abstract in English
Automotive wheels, one of the most important safety items of road vehicles, are responsible, with the assistance of tires to perform the transfer of load between the road surface and the vehicle. The diversity of measurements and geometrical peculiarities embedded in automotive wheels making difficult the development of analytical formulations able to effectively solve the problems inherent to project. These formulations are based on empirical correlation and usually do not present acceptable levels of precision, demanding the adoption of high safety coefficients and the realisation of a huge number of experimental tests. This research aims to develop a project tool, which is able to generate parametric models of automotive wheels through calculation based on Finite Elements Method (FEM). Moreover, a second objective of this research is to facilitate the use of the FEM by engineers and designers who work in product engineering without demanding an excessive specialisation as numerical analysts, professionals who usually know a lot about FEM but very little about the product itself. As a result, labour costs can be reduced by decreasing the demand of highly specialised professionals, who would be responsible for preparing the finite elements models and analysing results following the conventional procedures, non parametric. The development of a parametric tool enables to increase the number of potential solutions to be tested before the finalproject execution, leading to a safer and more competitive final product in terms of costs and development time frames. Specifically, this research is related to the implementation of a parametric modelling tool based on FEM to carry out computer simulation of "rotative disc fatigue" tests, which will serve as instrument for automotive wheels certification.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-02-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.