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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.1998.tde-19022024-140653
Document
Author
Full name
Luis Beltrán Rodríguez Robles
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1998
Supervisor
Committee
Martinez, Miguel Angel Buelta (President)
Gonçalves, Edison
Souza, Gilberto Francisco Martha de
Title in Portuguese
Um método para o cálculo da vida à fadiga do casco resistente de submarinos.
Keywords in Portuguese
Cascos
Fadiga de contato
Submarinos
Abstract in Portuguese
O desenvolvimento de estudos sobre a fadiga representa uma das principais estratégias de controle deste processo, que consome milhões de dólares em vidas e materiais em todo o mundo. Neste trabalho desenvolve-se um método para o cálculo da vida à fadiga do casco resistente de submarinos, através do conceito da mecânica de fratura linear, baseado na equação de Paris. Sabe-se que esta estrutura é submetida a altas tensões originadas pela pressão hidrostática variável e pelas tensões residuais provocadas pelo processo de soldagem. A associação dessas variáveis pode provocar, após determinado tempo, a falha por fadiga da estrutura. Baseando-se no cálculo das tensões resultantes da pressão hidrostática obtidos através de um programa de elementos finitos, na existência de tensões residuais na região mais crítica da estrutura e considerando-se um perfil de operação de um submarino construído de aço HY-80, determinou-se o número de ciclos de mergulho até atingir o tamanho máximo da trinca permitida. Os resultados obtidos demonstram que o método analítico para determinar o fator de intensificação de tensões apresenta valores muito próximos, quando comparado com outros estudos baseados em elementos finitos, assim como apresenta a vantagem de ser mais simples e prático. O método desenvolvido neste estudo, além de poder ser aplicado a outras estruturas, dispensa maior especialização pessoal para sua aplicação.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Contact fatigue
Hulls
Submarines
Abstract in English
The development of approaches concerning about fatigue is one of the most importante control strategies in this process that consumes million dollars in lives and material all over the world. In this work, a method is developed no calculate lifetime until fatigue of pressure hulls of submarine, using mechanical linear fracture based on Paris equation. It is known that this structure is submitted no high straims caused by variable hydrostatic pressure and residual straims derived from welding process. The association of those straims may cause, after a certain period of time, the fracture of the material by fatigue. Based on the calculation of stress resulted from hydrostatic pressure obtained through a finite elements program, based on the existence of residual stress in the more critic region on the structure and considering an operation profile of a submarine built of HY-80 steel, the number of plunge cycles which necessary to reach the maximum size crack permitted. The results give evidence that the analytic method used to determined the stress intensification fator shows very close values when compared with other studies based on finite elements and also presentes the advantage of being more simple and practical. The method developed in this study dispense with more personal specialization and can also be applied to other structures.
 
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Publishing Date
2024-02-19
 
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