• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2005.tde-10112023-110637
Document
Author
Full name
Luiz Alberto de Vasconcellos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Sampaio, Claudio Mueller Prado (President)
Amorim, Antonio Eduardo Assis
Morooka, Celso Kazuyuki
Title in Portuguese
Aplicação do método probabilístico na avaliação do derramamento de óleo de chatas-tanque.
Keywords in Portuguese
Chata
Navio tanque
Poluição do mar
Abstract in Portuguese
Em 1995, através do regulamento 13F do anexo I da Marpol 73/78, a IMO adotou o método probabilístico para avaliação da capacidade de navios-tanque em minimizar a poluição devida à colisões e à encalhes. Esse critério foi desenvolvido a partir da análise de estatísticas de acidentes e de estudos sistemáticos com modelos. O método tem a capacidade de avaliar as expectativas de derramamento de óleo de projetos alternativos através do Índice de Prevenção à Poluição, índice esse que corresponde a um adimensional resultante de três parâmetros de vazamento de óleo; a probabilidade de vazamento nula, o vazamento médio e o vazamento extremo. O objetivo do trabalho proposto foi avaliar o emprego de diferentes arranjos internos de chatas-tanque de casco duplo. Para tanto, utilizaram-se chatas de quatro portes bruto distintos (700 TPB, 1400 TPB, 3.000 TPB e 5.000 TPB) sendo que, para cada porte bruto, variou-se sistematicamente a largura do costado duplo, a altura do fundo duplo, bem como o número de anteparas transversais e longitudinais. Por sua vez, para efetuar essa análise foi necessário desenvolver um programa capaz de automatizar o cálculo das diversas situações de colisão e encalhe definidas pelo conjunto de funções densidade de probabilidade relacionadas à localização longitudinal e vertical e à extensão tridimensional da avaria. Essas probabilidades, em conjunto com o cálculo dos volumes, permitem determinar as condições definidas pelas regras internacionais. O estudo realizado também permitiu verificar se os espaçamentos do duplo casco recomendados pelas normas da autoridade marítima ou pela Organização Marítima Internacional correspondem às únicas possibilidades existentes ou se, em função das características das chatas, outros arranjos satisfazem os requisitos de desempenho ambiental.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Flat
Sea pollution
Tanker
Abstract in English
In 1995, the IMO amended the MARPOL 73/78 rules with regulation 13F Annex I. This regulation considers the probabilistic method for evaluation of the oil spill avoidance capability of tankers. This new criterion was developed based on accident statistics and model tests and is intended to compare alternative designs with double hull reference tankers. For this purpose, IMO developed the Pollution Prevention Index, an averaged weighted parameter composed of the three parameter; the probability of zero oil outflow, the mean oil outflow and the extreme oil outflow. The objective of this research was to evaluate different cargo layouts for double hull barges. To carry out this work, four different deadweight barges (700 DWT, 1.400 DWT, 3.000 DWT and 5.000 DWT) were considered and, for each of them, a systematic variation of the double bottom height and wing tank width and of the number of longitudinal and transverse bulkheads were undertaken. A computer program was developed for estimating, automatically, the different collision and grounding events. The probability of each event is evaluated by integrating the probability density distribution functions of the longitudinal and vertical damage location and tri-dimensional damage extent. These probabilities together with the oil spill volumes allowed the estimation of the pollution parameters. Besides, the analysis permitted the verification of the maritime authority or International Maritime Organization recommendedvalues and, as function of the barge characteristics, if other values satisfy the spill reduction requirements.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-11-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.